کد خبر : 10498
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

مادر طبیعت ایران درگذشت

مادر طبیعت ایران درگذشت

مه‌لقا ملاح معروف به مادر محیط زیست ایران صبح امروز هفدهم آبان ماه سال ۱۴۰۰ درگذشت.

به گزارش تیتر حادثه ، مه لقا ملاح که به مادر محیط زیست ایران معروف است در ۱۰۴ سالگی درگذشت. خبر فوت مه لقا ملاح را رضا شهران، خواهرزاده مه لقا ملاح در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده است. دکتر مه‌ لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط‌ زیست سازمان غیر دولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌ زیست» را بنیان گذاشت.

مه‌لقا ملاح دو دهه اخیر عمرش را در جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست صرف آموزش زنان خانه دار و معلمان مدارس برای آشنایی با محیط زیست و ضرورت حفظ سرزمین کرد. او موفق شده شعبات «جمعیت» را در ۱۶ استان کشور هم گسترش دهد و حالا چندسالی‌ است که منزل شخصی‌اش به دفتر کار جمعیت و محل اجتماع طرفداران محیط زیست تبدیل شده بود.

دکتر مه لقا ملاح در شهریور 1296 دیده به جهان گشوده بود. مه لقا ملاح مدرک دکتری خود را در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه سوربن فرانسه اخذ کرده بود. ایشان فعالیت های زیست محیطی خود را از دهه 50 آغاز کرد. مه لقا ملاح بنیانگذار جمعیت «زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» و پیشکسوت‌ترین فعالیت محیط زیست ایران بود.

بانو ملاح در بیش از 50 سال گذشته، تلاش های زیادی برای آگاهی بخشی، مبارزه و تلاش برای حراست از طبیعت سرزمین مادری خود انجام داد. مه لقا ملاح حدود یک ماه پیش 104 ساله شد و رکنا جشن تولد مادر طبیعت ایران را در منزل ایشان برگزار کرد؛ مادری که از میانه عمر خود اهمیت حفاظت از محیط زیست را درک کرد و قدم در راهی که گذاشت که این روزها هزاران ایرانی رهرو آن شده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.