کد خبر : 13270
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

مشاغل در معرض “اومیکرون”

مشاغل در معرض “اومیکرون”

یک مورد ابتلا به کرونای اومیکرون شناسایی شد.

تیتر حادثه: یک عضو کمیته علمی کشوری کرونا ضمن تشریح مشاغل گوناگونی که صاحبان آنها بیش از سایر مشاغل در معرض ابتلا به سویه امیکرون هستند، تاکید کرد: سیستم شناسایی سویه های مختلف کرونا در ایران آن قدر قوی نیست که ما بتوانیم تمام موارد ابتلا به یک سویه را به سرعت شناسایی کنیم و حالا که ما یک مورد ابتلا به کرونای امیکرون را شناسایی کرده ایم، باید گمان کنیم که این مورد نوک کوه یخ است و احتمالا ده ها مورد دیگر ابتلا به امیکرون در جامعه در حال گردش هستند که ما از آنها اطلاع نداریم.

روز گذشته ورود سویه امیکرون به ایران تایید شد. دکتر شهنام عرشی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به تیتر حادثه گفت که سویه امیکرون از امارات وارد کشورمان شده است. سویه امیکرون برای نخستین بار در کشور بوتسوانا در قلب آفریقای جنوبی شناسایی شد. سویه امیکرون جدیدترین سویه کرونا محسوب می شود. سویه امیکرون قدرت سرایت پذیری بسیار بیشتری از سویه های قبلی دارد.

اجرای پروتکل های بهداشتی با ورود امیکرون جدی تر شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی تیتر حادثه، روز گذشته اولین مورد ابتلا به سویه امیکرون در کشور شناسایی شد. آن طور که دکتر شهنام عرشی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به تیتر حادثه گفته است، اولین مورد مبتلا به امیکرون در تهران شناسایی شده و این فرد اخیرا به امارات سفر کرده است و به همین دلیل، می توان گفت سویه امیکرون از این کشور همسایه جنوبی وارد ایران شده است.

در این میان اما با توجه به این که با ورود سویه امیکرون به کشورمان، قرار است که محدودیت های جدیدی برای مشاغل مختلف اعمال شود، سوال مهم این است که اساسا کرونا در 22 ماهی که از حضور آن در کشورمان می گذرد، کدام مشاغل کشور را بیشتر درگیر کرده و آیا سویه امیکرون هم که بیم همه گیری آن در آینده نزدیک در تمام کشور می رود، قرار است مجددا همان مشاغل را درگیر کند یا خیر؟

این سوالات را با دکتر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به  تیتر حادثه اظهار داشت: هیچ تفاوتی در مشاغل پرخطر از نظر احتمال ابتلا به امیکرون با سویه های قبلی کرونا وجود ندارد و امیکرون نیز مانند سویه های قبلی، بیشتر صاحبان مشاغلی را درگیر خواهد کرد که با افراد بیشتری سر و کار دارند و شغل آنها مستلزم تماس فیزیکی با افراد دیگر است.

این اپیدمیولوژیست با تاکید بر لزوم جدی تر شدن اجرای پروتکل های بهداشتی در کشور با ورود سویه امیکرون گفت: اکنون وقت آن است که نظارت های بهداشتی بر مشاغل و فعالیت هایی که بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند، افزایش یابد؛ به طور مثال، هرگونه مسافرت درون شهری یا برون شهری با وسایل نقلیه عمومی می تواند منجر به گسترش کرونای امیکرون شود، زیرا متاسفانه اکنون فاصله فیزیکی بین افراد در مسافرت های زمینی و هوایی که قبلا تا حدودی رعایت می شد، دیگر رعایت نمی شود.

احتمال بالای ابتلای آرایشگران به سویه امیکرون
یونسیان با بیان این که با ورود سویه امیکرون به کشور، هر گونه جابه‌جایی غیرضروری باید محدود شود، گفت: ورزش هایی که در آن تماس فردی وجود دارد، از جمله کُشتی و ورزش های رزمی می توانند عامل انتقال کرونای امیکرون باشند. همچنین حضور در رستوران ها، فست فودها و سایر مراکز تجمعی سربسته می تواند گسترش سویه امیکرون در سطح کشور را به همراه داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که آرایشگری هم از جمله مشاغلی است که صاحبان آن به شدت در معرض ابتلا به سویه امیکرون قرار دارند، اظهار داشت: با توجه به این که شغل آرایشگران اعم از زن یا مرد به گونه ای است که با صورت افراد در تماس هستند، آرایشگرهای ما باید پروتکل های بهداشتی را به شدت جدی بگیرند و حتما باید بین هر دو مشتری خود، دستان‌شان را با آب و صابون بشویند. آرایشگران همچنین حتما باید از ماسک استفاده کنند و تا حد امکان از مشتری های خود بخواهند که از ماسک استفاده کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما نمی توانیم جلوی انتقال سویه امیکرون را به طور کامل بگیریم، اما باید اقداماتی را انجام دهیم که احتمال گسترش شدید امیکرون در سطح کشور را کاهش دهیم. به همین دلیل، حالا که سویه امیکرون وارد کشورمان شده است، ما باید رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی را بیشتر از قبل جدی بگیریم.

واکسن نزده ها بیش از سایر افراد در معرض امیکرون هستند
یونسیان با تاکید بر این که واکسن نزده ها بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به امیکرون هستند، عنوان کرد: با ورود سویه امیکرون به کشور، دیگر موضوع تزریق دُز اول و دوم واکسن کرونا مطرح نیست و اکنون تمام افراد بالای 18 سال کشور باید دُز سوم واکسن خود را نیز تزریق کنند. در این میان افرادی که واکسن های خود را در ماه های نخست امسال تزریق کرده اند، بخصوص سالمندان و کادر بهداشت و درمان، بیش از سایر افراد در اولویت دریافت دُز سوم واکسن کرونا هستند.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: در شرایط کنونی افراد نباید تردید کنند که برای دُز اول، دوم یا سوم خود کدام واکسن کرونا را تزریق کنند. البته نمی توان انکار کرد که اثربخشی واکسن های مختلف با یکدیگر متفاوت است، اما ضرر هر یک روز تاخیر در دریافت واکسن، بیشتر از منفعتی است که احیا ممکن است افراد به دلیل تزریق یک واکسن با کارآیی بالاتر کسب کنند.

واکسیناسیون گسترده مهمترین راه مقابله با امیکرون
این اپیدمیولوژیست در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: تجربه به ما نشان داده است که ما در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی توفیق چندانی نداریم و در چنین شرایطی ما باید برای جلوگیری از گسترش امیکرون در کشور، کاری را انجام دهیم که تا کنون توفیق بیشتری در آن داشتیم و همچنین با یک بار انجام دادن آن، تا حد زیادی از احتمال سرایت کرونا جلوگیری خواهد کرد؛ این کار هم چیزی جز گسترش واکسیناسیون نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود این که تزریق واکسن کرونا نمی تواند افراد را به طور کامل در برابر کرونا ایمن کند، اما عمده افرادی که واکسن دریافت می کنند، تا چند ماه در برابر کرونا مصون می شوند و به همین دلیل، بدون کم اهمیت جلوه دادن لزوم رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی در سطح کشور، مهمترین تاکید ما برای مقابله با سویه امیکرون، گسترش هرچه بیشتر واکسیناسیون کرونا در سطح کشور است.

تخریب ذهنیت مردم درباره واکسن، تشویش اذهان عمومی است
یونسیان با تاکید بر لزوم اقناع افرادی که نگران دریافت واکسن کرونا هستند، اظهار داشت: ما باید ضمن ترغیب واکسن نزده ها به دریافت واکسن کرونا، کانون هایی را که با هر منطق و استدلالی، ذهنیت مردم را نسبت به تزریق واکسن تخریب می کنند، شناسایی و اصلاح کنیم و اگر این افراد اصلاح نشدند، باید با آنها به صورت قانونی برخورد کنیم؛ چراکه تخریب ذهنیت افراد درباره واکسن کرونا نوعی تشویش اذهان عمومی تلقی می شود و به خطر افتادن سلامت عمومی جامعه را به همراه دارد.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر واکسن گریز بودن سویه امیکرون، گفت: موضوع کاهش کارآیی واکسن های موجود درباره سویه های قبلی کرونا نیز مطرح می شد، اما باید توجه داشته باشیم که واکسن گریز بودن یک سویه کرونا، موضوعی صفر و یک نیست و ما نمی توانیم بگوییم که یک سویه کرونا به طور کامل از واکسن شکست می خورد و یک سویه دیگر به صورت صد در صدی در برابر کرونا مقاومت می کند.

وی در ادامه تاکید کرد: واکسن های کرونا حتی درباره سویه ووهان نیز پاسخ صد در صدی نداشتند و میزان پیشگیری واکسن ها از بستری ناشی از ابتلا به سویه ووهان نیز حدود 90 درصد و میزان جلوگیری از مرگ حدود 95 درصد بود. بعد هم که سویه های آلفا، بتا، گاما و دلتا در جهان شایع شدند، میزان اثربخشی واکسن ها در برابر این سویه ها مقداری کاهش یافت و احتمالا درباره سویه امیکرون نیز کارآیی برخی واکسن ها تا حدودی کمتر می شود.

واکسن های قبلی در برابر سویه امیکرون هم کارآیی دارند
یونسیان در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: هیچ کدام از واکسن های کرونا در برابر امیکرون کارآیی صفر نداشته اند و این که اخیرا یک مقاله با تعداد نمونه های بسیار اندک در فضای مجازی منتشر شده است که تاکید دارد واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک کارآیی اندکی در برابر سویه امیکرون دارند، بسیار نادرست است، چراکه ما نباید ذهنیت مردم را با یک یا دو مقاله درباره واکسن کرونا مشوش کنیم؛ زیرا هیچ گاه در طول تاریخ علم پزشکی، صرفا براساس یک یا دو مقاله تصمیم گیری نشده است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید بر این که با وجود شیوع سویه جدید کرونا در جهان، همچنان واکسیناسیون مهمترین راهکار مقابله با کرونا محسوب می شود، گفت: جمع بندی تحقیقات مراکز علمی مختلف از جمله سازمان جهانی بهداشت و مراکز مدیریت بیماری های کشورهای مختلف حاکی از آن است که ما همچنان باید واکسیناسیون علیه کرونا را به مهمترین روش برای پیشگیری از همه گیری این ویروس جدی بگیریم و نباید با انتشار برخی خبرها، مردم را نسبت به دریافت واکسن کرونا ناامید کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: آخرین اطلاعیه های سازمان جهانی بهداشت حاکی از آن است تمام واکسن هایی که برای سویه های قبلی کرونا اثربخشی داشتند، برای مقابله با سویه امیکرون نیز کارآیی دارند، اما ممکن است میزان اثربخشی برخی واکسن ها در برابر سویه امیکرون کمتر از سویه های قبلی باشد.

از ساده انگاری های قبلی درباره کرونا ضربه خورده ایم
یونسیان با اشاره به شناسایی یک مورد ابتلا به سویه امیکرون در تهران گفت: از هفته گذشته تاکید می کردیم که عدم مشاهده سویه امیکرون در کشور، به منزله وارد نشدن این سویه به کشورمان نیست و حالا که ما حداقل یک مورد ابتلا به امیکرون مشاهده کنیم، باید این طور گمان کنیم که ده ها فرد دیگر به این سویه مبتلا شده اند و کرونای امیکرون به سرعت در حال گسترش در کشورمان است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: سیستم شناسایی سویه های مختلف کرونا در ایران آن قدر قوی نیست که ما بتوانیم تمام موارد ابتلا به یک سویه را به سرعت شناسایی کنیم و حالا که ما یک مورد ابتلا به کرونای امیکرون را شناسایی کرده ایم، باید گمان کنیم که این مورد نوک کوه یخ است و احتمالا ده ها مورد دیگر ابتلا به امیکرون در جامعه در حال گردش هستند که ما از آنها اطلاع نداریم.

وی در پایان تصریح کرد: ما هر بار از جایی از کرونا ضربه خورده ایم که گمان کردیم با فروکش کردن یک پیک کرونا، همه چیز تمام شده است و اکنون هم که از پیک پنجم کرونا فاصله گرفته ایم، متاسفانه شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد از ماسک زدن یا رعایت دیگر پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه خودداری می کنند و حالا هم در تدارک برگزاری مهمانی های شب یلدا هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.