کد خبر : 16291
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

روزهای سخت کرونایی تا دو ماه آینده

روزهای سخت کرونایی تا دو ماه آینده

آمار ابتلای کادر درمان به این سویه از کرونا تصاعدی است و تا زمان بهبودی نیز باید به مرخصی استعلاجی بروند.

به گزارش تیتر حادثه ،دکتر بهنام بهنوش با اشاره به افزایش مراجعات بیمارستانی کرونا در بخش سرپایی ‌و بستری، گفت: مراجعین با علائم سرماخوردگی و علائم گوارشی هستند که با بررسی‌های بیشتری که انجام می‌شود نهایتا مشخص می‌شود مبتلا به امیکرون هستند. تعداد مراجعین نسبت به ماه قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

وی افزود: برخلاف نوع دلتا که درصد قابل توجهی از مراجعین بستری می‌شدند، اکنون تقریبا حدود ۱۰ درصد مراجعین نیاز به بستری دارند ولی با توجه به اینکه در شیب تصاعدی کرونای اُمیکرون هستیم آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ‌ومیر افزایش خواهد یافت.

او با تاکید بر لزوم انجام و تکمیل تزریق واکسیناسیون، اظهار کرد: این بیماری در هر دو طیف واکسن‌زده و واکسن نزده بروز پیدا می‌کند اما، بیشتر موارد بستری که علائم شدیدی هم تجربه می‌کنند، کسانی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند.

وی افزود: راهکار درمانی برای افراد بستری، مشابه پروتکل‌های قبلی است و با توجه به اینکه بیشتر، افرادی بستری می‌شوند که دچار درگیری‌های ریوی شدند، شیوه درمانی نسبت به گذشته تفاوتی نکرده است و در صورت لزوم درمان با رمدسیویر و کورتون صورت می‌گیرد. در بیماران سرپایی نیز تاکید بر اقدامات حمایتی است، یعنی مصرف مایعات باید افزایش یابد و درمان‌های حمایتی مشابه سرماخوردگی انجام شود.

دکتر بهنوش درباره میانگین سنی مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی نیز تصریح کرد: چون مرکز ما مختص اطفال نیست، بیشتر افراد بزرگسال به ما مراجعه می‌کنند و درصد مراجعات خانوادگی بالا است؛ به همین دلیل از طیف نوجوان تا مسن در میان بیماران ما وجود دارند. البته افراد مسن آسیب‌پذیرتر بوده و با احتمال بیشتری بستری می‌شوند. اکنون درصد قابل توجهی از بستری‌های بخش ویژه و عادی به کسانی اختصاص داده شده است که یا واکسن نزدند و یا به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند.

وی افزود: در پیک‌های قبلی مراجعین به بیمارستان با ابتلا به سایر بیماری‌ها کمتر بود و بیشتر فضا به بیماران کووید۱۹ اختصاص می‌یافت، اکنون هم مراجعین کووید۱۹ و هم سایر بیماری‌ها زیاد است و این موضوع تاحدودی مشکل ساز شده است.

دکتر بهنوش ادامه داد: با شیوع بالای امیکرون خیلی از بیمارانی که با علائم دیگر به ما مراجعه می‌کنند و تحت بررسی قرار می‌گیرند نهایتا احتمال اینکه به کرونا مبتلا شوند هم وجود دارد که مشکل آفرین شده است. در پیک‌های قبلی جداسازی بیماران کووید و غیر کووید به شکل بهتری صورت می‌گرفت ولی در این پیک جدید چنین تشخیصی سخت است؛ چون بیمار در ابتدا علائمی از کرونا ندارد و پس از چند روز این علائم هم در او ظاهر می‌شود.

معاون درمان بیمارستان بهارلو، تاکید کرد: خوشبختانه فعلا در زمینه دارو و تجهیزات مشکلی نداریم. بیمارستان بهارلو از ابتدا درگیر این بیماری بود و به همین دلیل سعی می‌کنیم تمهیدات لازم را پیش از وقوع مشکلات و کمبودها فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک تا دو ماه آینده روزهای سختی پیش رو خواهیم داشت، بیان کرد: هنوز به قله پیک نرسیدیم، شب عید هم در پیش است و مردم در بازارها و مراکز خرید حاضر می‌شوند، همین امر سبب گسترش شدید بیماری خواهد شد. با توجه به شرایط اقتصادی و کاهش رونق برخی کسب و کارها نمی‌توان گفت قرنطینه مطلق انجام شود، اما حفظ و رعایت پروتکل‌ها مانند استفاده از دو ماسک، جلوگیری از بروز تجمعات، شست‌وشوی دست‌ها و… بسیار موثر است‌.

وی در پایان تاکید کرد: بعد از دو سال خدمت رسانی مداوم اکنون با کادر درمانی خسته مواجه هستیم. از مردم می‌خواهیم برای رعایت‌ حال ما بیشتر پروتکل‌ها را رعایت کنند. اکنون با درگیری بالایی که امیکرون ایجاد می‌کند در اکثر بخش‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم. آمار ابتلای کادر درمان به این سویه از کرونا تصاعدی بوده و مثلا از ۱۳ پرسنل یک بخش حداقل ۵ نفر مرخصی استعلاجی هستند تا بهبود یابند و مجددا به کار بازگردند. بنابراین از مردم می‌خواهیم که بیش از گذشته رعایت موارد بهداشتی و بویژه استفاده از ماسک را در نظر داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.