کد خبر : 19985
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

درگیری مرگبار اهالی دو روستای قوچان/پادکست

درگیری مرگبار اهالی دو روستای قوچان/پادکست

درگیری بین اهالی دو روستای شارک و چویلی بر سر جمع آوری آنخ منجر به قتل با سلاح گرم شد.

به گزارش تیتر حادثه رئیس جمعیت هلال احمر قوچان در خصوص امدادرسانی در این حادثه گفت: طی تماس مرکز کنترل هماهنگی هلال احمر در ساعت 10 و 45 دقیقه مورخ ۵ خرداد ماه مبنی بر مصدومیت ٢ نفر در ارتفاعات چویلی در محور درگز یک تیم امداد و نجات از درگز و یک تیم کوهستان از قوچان به محل حادثه اعزام شدند.
وی افزود: یک نفر که با چاقو مجروح شده بود پس از انتقال به پایین کوه توسط اورژانس امام قلی به بیمارستان منتقل شد، یک کودک که در محل حادثه بود و خوشبختانه هیچگونه صدمه جسمی ندیده بود ولی به دلیل نوع حادثه در شوک بود توسط نجاتگران حمایت روانی شد.

برازنده ادامه داد: فرد دیگر که بر اثر اصابت گلوله فوت نموده بود پس از رسیدن بازپرس و انجام اقدامات قانونی توسط تیم کوهستان از کوه به پایین انتقال و تحویل نیروی انتظامی گردید.

پایان عملیات
این عملیات روز پنجشنبه پس از 6 ساعت پیاده روی در ارتفاعات و گذشتن از دو دره به پایان رسید.

آنخ محلی قوچان یا کاکوتی گیاه کوهی و خودرو که در خراسان شمالی در بین کرمانج ها و ترک ها به نام آنخ شناخته میشود و در میان فارس ها به کاکوتی معروف است.

امروزه کمتر کسی را در شمال خراسان سراغ داریم که با گیاه آنخ آشنا نباشد یا بهتر است بگویم در شمال خراسان خانواده ای را پیدا نمیکنیم که با گیاه آنخ آشنا نباشد! این گیاه هم خانواده ی گیاه آویشن می باشد و از تیره ی نعنائیان است.

گیاه کاکوتی که کردهای خراسان به آن آنخ میگویند، در شمال خراسان در بین ترک ها و فارس ها ی این استان هم با نام کردی آن یعنی آنخ شناخته شده است.

آنخ در بسیاری از کوهستان های شمال خراسان به وفور یافت می شود و مردمان زیادی را در فصل بهار به کوهستان ها برای جمع آوری آنخ می کشاند.

این گیاه هم خاصیت داروئی دارد و هم خاصیت غذایی. کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کاربرد دارد. در شمال خراسان بیشتر آنخ را به همراه چای دم میکنند و اینگونه طعم خوبی را به چای اضافه میکند و بعضی اوقات هم آنخ را به تنهایی دم میکنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.