کد خبر : 22425
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

بارش برف و یخبندان در ایران

بارش برف و یخبندان در ایران

بارش برف در روزهای اخیر بیشتر استان های کشورمان را سفیدپوش کرده است.

به گزارش تیتر حادثه ، در طول هفته گذشته سازمان هواشناسی با صدور 2 هشدار نارنجی از تشدید بارش برف و باران در بیش از 9 استان کشور خبر داد و اعلام کرد: دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مرتبط برای پیشگیری از خسارات احتمالی آماده باشند.
سازمان هواشناسی از ورود سامانه جوی همراه با بارش‌های شدید باران و برف از روز دوشنبه تا پایان روز سه‌شنبه خبر داده و اعلام کرد: از روز دوشنبه در اکثر نقاط کشور بارش باران، گاهی توأم با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

آخرین وضعیت تعطیلی مدارس قزوین در 22 دی
تمامی مدارس استان قزوین در تمامی مقاطع تحصیلی در نوبت صبح و بعدازظهر پنجشنبه ۲۲ دی ماه تعطیل است.

با تصمیم مدیریت بحران استان قزوین، به دلیل کاهش مصرف گاز و جلوگیری از افت فشار گاز، تمام مدارس استان در تمامی مقاطع تحصیلی در نوبت صبح و بعدازظهر پنجشنبه ۲۲ دی ماه غیرحضوری شد و کلاس درس دانش‌آموزان به صورت مجازی برگزار شد و حضور عوامل اجرایی در مدارس الزامی نبود.

بنابر اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش قزوین، همچنین به دلیل برودت هوا و جلوگیری از افت احتمالی فشار گاز، تمام مدارس و ادارات استان در روز شنبه ۲۴ دی‌ماه از ساعت ۹ صبح آغاز به کار خواهند کرد.

برفروبی 353 کیلومتری محورهای کوهستانی گیلان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، از برفروبی ۳۵۳ کیلومتری راه های استان خبر داد و تصریح کرد: ۴۰۴ تن مخلوط شن و نمک برای یخ زدایی محورها به کار رفته است.

غلامعلی نیک فهم با بیان اینکه در حال حاضر همه راه‌های مواصلاتی اصلی و شریانی استان گیلان باز است و تردد جریان دارد، اظهار کرد: محورهای فرعی و روستایی نیز باز هستند و اکیپ های راهداری همچنان مشغول برفروبی هستند.

برف در شب
وی با اشاره به انسداد محور پونل – خلخال به دلیل احتمال ریزش بهمن افزود: به دنبال توقف بارش برف، عملیات راهداری در حال انجام بوده و ادامه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از برفروبی ۳۵۳ کیلومتری راه های استان خبر داد و تصریح کرد: حجم برفروبی محورهای کوهستانی استان تاکنون به یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۹۰۰ مترمکعب رسیده است.

برف در ایران 1401
نیک فهم همچنین از یخ زدایی محورها با ۴۰۴ تن مخلوط شن و نمک خبر داد و گفت: در مجموع ۱۳۴ راهدار با استفاده از ۷۲ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین درگیر عملیات برفروبی هستند.

وی از رانندگان خواست از انجام سفرهای غیر ضروری به گیلان و تردد در محورهای کوهستانی و برفگیر خودداری کنند و یادآور شد: به همراه داشتن تجهیزات زمستانی الزامی است.

محورهای طرقبه شاندیز به شدت لغزنده است/ از آمدن به مناطق کوهستانی خودداری کنید
فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز گفت: به دلیل کاهش شدید دما و بارش برف محورهای طرقبه شاندیز به شدت لغزنده هستند.

حمیدرضا رحیمیان خاطرنشان کرد: اگرچه بارش‌ها در محیط‌های شهری طرقبه شاندیز نسبت به سایر شهرستان کمتر بوده ولی در نواحی کوهستانی بارش‌ها بیشتر بوده است.

وی از یخ‌زدگی بسیار شدید و لغزنده بودن محورهای شهرستان به خصوص محورهای روستایی خبر داد و عنوان کرد: اگرچه اقدامات لازم از عصر روز گذشته توسط تمامی دهیاری‌ها و بخشداران شروع شده اما چون جوابگو نبود به همین دلیل از توان راهداری و حتی استان برای راه‌های اصلی کمک بیشتری گرفته شد.

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز خاطرنشان کرد: شب سه شنبه 2 شهرداری طرقبه و شاندیز تلاش بسیاری داشتند، خوشبختانه با مدیریت بحرانی که انجام شد تمام راه‌های روستایی و اصلی باز هستند.

امدادرسانی به گرفتاران در برف
وی گفت: فقط در بلوک اردمه از توابع طرقبه چون یخ‌زدگی و مشکلات بیشتری داشتیم با هماهنگی به عمل آمده و با کمک فرمانداری و شهرداری مشهد و شهرداری و بخشداری طرقبه مشکل برطرف و مسیر بازگشایی شد.

رحیمیان با بیان اینکه احتمالاً از ساعت ۱۵ یا ۱۶ عصر روز چهارشنبه 21 دی ماه به دلیل کاهش بیشتر دما و افزایش سرما مجدد یخبندان داشته باشیم، گفت: چون امشب (21 دی) و فردا(22 دی) کاهش دما را بین ۱۰ تا ۱۶ درجه زیر صفر خواهیم داشت از شهروندان تقاضا داریم از آمدن به مناطق کوهستانی طرقبه شاندیز به جد خودداری کنند.

وی اظهار کرد: شب گذشته (20 دی ماه) به دلیل یخ‌زدگی محورها برخی رانندگان مجبور شدند خودروی خود را در همان مناطق رها کنند و برگردند، خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت، تلفات و تصادف سنگینی در منطقه گزارش نشده است.

برف در ایران
فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه گردشگران و مسافران حضور خود در طرقبه و شاندیز را به هفته آینده موکول کنند، از آماده‌باش تمامی نیروهای ستاد بحران و پیش بینی مکان‌هایی برای اسکان اضطراری خبر داد و گفت: بیشترین مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم یخ زدگی بسیار شدید جاده‌ها است.

وی بیان کرد: با هماهنگی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته توسط شهرداران، بخشداران و تمامی دهیاری‌های طرقبه و شاندیز اکنون مشکل خاصی نداریم، نفت و کپسول گاز مورد نیاز تمامی روستاها هم تأمین شده است.

مرگ شهروند منوجانی در پی تخریب منزل مسکونی بر اثر بارش‌ها
فرماندار منوجان علت مرگ مرد ۴۸ ساله منوجانی را ریزش سقف منزل مسکونی بر اثر بارندگی اعلام کرد.

جمشید سراجی با تایید خبر مرگ یک شهروند در شهرستان منوجان بر اثر بارش های اخیر گفت: متاسفانه در اثر بارش های اخیر و ریزش سقف منزل مسکونی، مرد ۴۸ ساله ای که تنها در این خانه سکونت داشته جان خود را از دست داده است.

وی محل این حادثه را بخش آسمینون و شهر نودژ عنوان کرد و افزود: به‌محض دریافت این خبر شخصا در محل حادثه حضور پیدا کردم و ضمن بررسی های انجام شده، تمهیدات لازم برای سیر مراحل قانونی مربوط به فرد متوفی در دستور کار قرار گرفت.

سراجی ریزش سقف اتاق محل سکونت متوفی را علت این حادثه عنوان کرد که از چوب ساخته شده، اظهار کرد: به دلیل اینکه سقف محل سکونت این فرد از چوپ بوده، لذا موجب ریزش و بروز این حادثه شده است.

میزان بارندگی ها طی ۲۴ ساعت اخیر 21 دی ماه در منوجان ۲۵ میلی متر بوده است.

تمام ادارات استان اردبیل روز پنجشنبه دورکاری کردند
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل گفت: تمام ادارات این استان روز پنجشنبه ۲۲ دی ماه دورکاری می‌کنند.گفت: تمام ادارات این استان روز پنجشنبه ۲۲ دی ماه دورکاری کردند.

کاظم دبیر 21 دی ماه اعلام کرد: دستگاه‌های خدمت‌رسان در این مورد استثنا بوده و دایر خواهند بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل ادامه داد: در این روز ساعت کاری بانک‍‌ها با ۲ ساعت تأخیر آغاز خواهد شد.

وی بارش برف و برودت هوا و صرفه جویی در مصرف انرژی را از دلایل اجرای طرح دورکاری ادارات استان ذکر کرد.

راه‌های استان کرمان لغزنده‌اند/ تلاش برای بازگشائی محورهای روستائی
طبق هشدار معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان، از شب چهارشنبه 21 دی ماه دمای استان به شدت کاهش یافت و یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها دور از انتظار نبود لذا به رانندگان توصیه شد حتما زنجیر چرخ، سوخت کافی و لباس گرم به همراه داشته باشند و از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

حمزه روح‌الامینی درباره وضعیت راه‌های استان کرمان گفت: با تلاش بی‌وقفه طی ۴۸ ساعت گذشته از تاریخ 21 دی ماه 1401 راهداران، همه راه‌های مواصلاتی شمال استان باز شد و تردد در آنها جریان دارد.

او افزود: از شب چهارشنبه 21 دی ماه دمای استان به شدت کاهش می‌یابد و یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها دور از انتظار نیست لذا به رانندگان توصیه می‌شود حتما زنجیر چرخ، سوخت کافی و لباس گرم به همراه داشته باشند و از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند.

طبق گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان، شب سهش نبه 20 دی ماه در جاده‌ها مه گرفتگی شدید وجود داشت و تردد به کندی صورت می‌گرفت.

روح‌الامینی درخصوص بازگشایی محورهای روستایی عنوان کرد: برخی از محورها بازگشایی شده‌اند و همکاران راهداری در حال بازگشایی راه‌های روستایی هستند.

پروازهای فرودگاه مشهد از سر گرفته شد
مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی از برقراری مجدد پروازهای مشهد پس از بازگشایی باند این فرودگاه خبر داد.

محمود امانی‌بنی با اعلام این خبر اظهار کرد: باند ۳۱ راست و ۱۳ چپ فرودگاه مشهد از ساعت ۱۱:۳۰ صبح روز ۲۱ دی ماه با تلاش عوامل فرودگاهی پاکسازی و بازگشایی شد. طی ۲۴ ساعت گذشته از تاریخ 21 دی ماه و به طور مستمر ۲ تیم عملیات فرودگاهی با ۱۴ خودروی اوره‌پاش، مایع‌پاش و برف‌روب اقدام به پاکسازی باند از برف و یخ با استفاده از ۵۰ تن اوره و ۱۰ هزار لیتر مایع استات پتاسیم کردند.

وی افزود: ۴ شیفت ۸ نفره در اطلاعات پرواز ۱۹۹ پاسخگوی مسافران برای اعلام وضعیت پرواز بودند. همچنین در این مدت حدود ۳۰ نفر در حوزه لندساید و محاوط ترمینالی اقدام به خدمت‌رسانی به مسافران کرده‌اند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی تصریح کرد: باوجود کاهش شدید دمای هوا تا منفی ۱۵ درجه سانتی‌گراد و برودت هوا با تلاش عوامل فرودگاهی در حال حاضر باند اصلی فرودگاه مشهد عملیاتی است و هواپیماها با اجرای عملیات یخ‎‌زدایی امکان انجام پرواز از این باند را خواهند داشت.

امانی‌بنی یادآور شد: از مسافران درخواست می‌شود به دلیل شرایط ناپایدار جوی، کاهش دید افقی و برودت هوا پیش از عزیمت به فرودگاه‌های کشور و اطلاع از وضعیت پرواز با شماره ۱۹۹ تماس حاصل کنند.

گفتنی است به دنبال بارش برف، کاهش شدید دما و یخ‌زدگی سطح باند فرودگاه بین‌المللی مشهد از ساعت ۱۹ روز ۲۰ دی ماه، ۵۷ پرواز شامل ۲۴ پرواز خروجی داخلی، ۲۳ پرواز ورودی داخلی، ۴ پرواز ورودی خارجی و ۶ پرواز خروجی خارجی تا ساعت هشت و نیم صبح روز ۲۱ دی ماه باطل شد.

با وجود کاهش شدید دما و بارش برف از ساعات ابتدایی صبح روز 21 دی ماه عملیات برف‌روبی و پاکسازی باند در چند مرحله آغاز شده بود و کماکان نیز ادامه دارد.

دید “صفر” در شوش در پی وقوع مه
مدیرکل هواشناسی خوزستان از کاهش دید افقی در برخی شهرهای استان در پی وقوع مه خبر داد.

محمد سبزه‌زاری با اشاره به وقوع مه در خوزستان اظهار کرد: در پی وقوع مه در استان خوزستان، صبح روز 21 دی ماه دید افقی در شوش به صفر کاهش یافت. همچنین دید افقی در بستان به ۵۰ متر، شوشتر، آغاجاری، ایذه و اهواز ۱۰۰ متر، در امیدیه و رامهرمز به ۲۰۰ متر رسید.

وی افزود: در این مدت دید افقی در گتوند، دزفول و لالی ۵۰۰ متر، بهبهان ۹۰۰ متر، شادگان ۱۰۰۰ متر، ماهشهر ۱۲۰۰ متر و آبادان ۱۵۰۰ متر بوده است.

ادارات گیلان فردا تعطیل است/ کاهش ساعت کاری برای روز شنبه
با دستور استاندار گیلان روز ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ تمامی ادارات، نهادها، سازمان‌ها و بانک‌های استان، تعطیل شد.

براساس پیشنهاد قرارگاه مدیریت جهادی گاز استان و دستور استاندار گیلان روز گذشته (پنجشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱) تمامی ادارات، نهادها، سازمان‌ها و بانک‌های استان، تعطیل بوده است.

همچنین در این مصوبه، پایان ساعت کاری ادارات در روز چهارشنبه(روز ۲۱ دی ماه) ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه و شروع فعالیت ادارات فقط در روز شنبه ۲۴ دی ماه ساعت ۸:۳۰ دقیقه اعلام شد.

تمامی دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای استان و همچنین شعب بانک های عامل موظفند نسبت به خاموش کردن تمامی سیستم های گرمایشی و موتورخانه ها، یک ساعت قبل از خروج کارمندان اقدام کنند.

به منظور پایش عملکرد دستگاه ها و نهادها به مفاد این اطلاعیه، تیم های بازرسی قرارگاه جهادی شرکت گاز تشکیل و تخلفات احتمالی گزارش می شود.

کاهش شدید دما در استان کرمان/ ثبت بارندگی 64 میلیمتری در پاقلعه شهربابک
رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به کاهش بسیار دمای هوا در استان کرمان بیان کرد: هوای بسیار سرد را طی روزهای آینده تا روز شنبه در استان کرمان پیش بینی کرده ایم.

حمیده حبیبی درباره وضعیت جوی استان کرمان اظهار کرد: بارش ها تا بعدازظهر 21 دی ماه در سطح استان ادامه داشته و بعد از آن جو آرامی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: حداقل دمای شهر کرمان در روز چهارشنبه گذشته یک درجه زیر صفر بوده و حداکثر به دو درجه بالای صفر رسید.

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان گفت: سردترین نقطه استان کرمان صبح روز 21 دی ماه لاله زار با دمای ۹ درجه زیر صفر بوده است.

وی در ادامه درباره میزان بارش‌های چند روز اخیر در استان اظهار کرد: بیشترین بارش ها در ایستگاه های اصلی مربوط به رابر با ۳۰ میلیمتر بارندگی، ساردوئیه، قلعه گنج و بافت ۲۵ میلیمتر، رفسنجان، کهنوج، لاله زار ۲۲ و کرمان ۱۷ میلیمتر بوده است.

حبیبی گفت: ایستگاه های غیراصلی (باران سنجی) در پاقلعه شهربابک ۶۴ میلیمتر و ریسه شهربابک ۵۲ میلیمتر بارش را ثبت کرده است.

امدادرسانی به 105 مصدوم تصادف و 35 مورد سقوط از سطح هم‌تراز
مسئول روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ما از روز سه شنبه 20 دی ماه تاکنون ۱۰۵ مصدوم تصادف را در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد امدادرسانی کرده‌ایم.

35 مورد سقوط در سطح هم‌تراز نیز داشتیم که ممکن است مرتبط با برف باشد یا نباشد.

وی بیان کرد: از مردم درخواست داریم در این روزها حتما برای موارد مشمول فوریت پزشکی با اورژانس تماس بگیرند. برخی برای موارد غیر فوریتی تماس می‌گیرند که ما برخی موارد را متوجه می‌شویم اما برای برخی موارد آمبولانس اعزام می‌کنیم و بعد متوجه می‌شویم که غیر فوریتی است. این باعث می‌شود زمان خدمات‌رسانی افزایش پیدا کند، بنابراین از مردم درخواست می‌کنیم برای موارد غیر فوریت خودشان به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دورکاری ادارات استان همدان در روز پنجشنبه
دبیر کارگروه استانی مدیریت مصرف استان همدان از تعطیلی تمامی دستگاه‌های اجرایی و مراکز دانشگاهی و مقاطع تحطیلی استان در روز پنجشنبه خبر داد و گفت: فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی روز گذشته -پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه- به صورت دورکار شد.

محمدصادق محبی نظر اظهار کرد: براساس مصوبه بند ۶ تصویب نامه شماره ۱۷۰۵۵۸ مورخ ۱۴۰۱.۹.۱۵ هیأت وزیران و صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱.۱۰.۱۹ کمیته تخصصی کارگروه استانی مدیریت مصرف انرژی و موضوع بند ۱۴ تصویب نامه مذکور و با توجه به برودت هوا و به منظور کاهش مصرف انرژی، فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی و مراکز دانشگاهی(آموزشی و اداری) و تمامی مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش استان و سازمان ها و نهادها، شرکت‌ها و مؤسسات به استثنای مراکز امدادی و خدماتی، بهداشتی و درمانی و بانک ها در روز پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه به صورت دورکار بود.

وی با بیان اینکه امتحانات هماهنگ سراسری پایه دوازدهم آموزش و پرورش در زمان خود برقرار خواهد بود، تصریح کرد: تمامی مراکز آموزشی آموزش ها به صورت غیرحضوری خواهد بود.

دبیر کارگروه استانی مدیریت مصرف استان همدان تأکید کرد: تمامی ادارات و مراکز آموزشی ملزم به خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی از ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه تا صبح روز شنبه ۲۴ دی‌ماه هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال زمستانی پربارش و سرمای فراگیر را در پیش داریم، بیان کرد: تمامی ادارات باید مدیریت مصرف گاز را رعایت کنند و مردم در صورت مشاهده تخلف دستگاه‌های اجرایی با شماره ۱۹۴ تماس بگیرند.

به دل جاده نزنید!
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: آنچه آمادگی برای مدیریت بحران را ضعیف می‌کند عدم همکاری مردم است که حتی در شرایط بحرانی گاهی به دل جاده‌ها می‌زنند.

محمدعلی آخوندی درباره وضعیت راه‌ها، اظهار کرد: شب چهارشنبه به واسطه انسداد مسیر در سمت گناباد خراسان رضوی و برودت هوا و کولاک شدید در مسیر قاین به سمت گناباد نیز با کندی تردد مواجه بودیم.

بارش برف در جاده ها
وی با بیان اینکه به دلیل این شرایط ناگزیر شدیم راه بیرجند به قاین را ببندیم، افزود: اکنون هیچ محوری در خراسان جنوبی بسته نیست و ترددها حتی به کندی جریان دارد.

آخوندی با تاکید بر پرهیز تردد غیرضروری در مسیر بیرجند به اسدیه و تردد با تجهیزات زمستانی، ادامه داد: اکنون لازم است تردد در تمام محورها با رعایت اصول ایمنی انجام شود.

وی با اشاره به وجود مه در اکثر محورهای استان، افزود: نکته بعدی اسکان درراه ماندگان بود که تاکنون حدود ۲ هزار نفر اسکان داده شده‌اند و ۱۵۰۰ قرص نان، ۸۹۰ تخته پتو و بیش از ۳۰۰ عدد کنسرو بین در راه ماندگان توزیع شده است.

آخوندی با اشاره به انتقال سرنشینان 8 خودروی سواری که در مسیر جاده‌های استان گرفتار برف و کولاک شدند، تصریح کرد: همچنین حدود ۶۰۰ نفر توسط موکب داران در خضری و قاین اسکان داده شده و غذای گرم بین آنان توزیع شده است.

لغزندگی جاده ها در برف
وی با اشاره به خراب شدن یک دستگاه اتوبوس در مسیر آرین شهر به سمت بیرجند و جابجایی مسافران با خودروهای امدادی، اظهار کرد: امدادرسانی به صورت پراکنده با توجه به وضعیت جوی در نقاط مختلف استان انجام و هماهنگی با استان‌های مجاور مبنی بر اطلاع رسانی وضعیت جاده‌ها و اعلام به مردم برای عدم حرکت به آن سمت انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر به همراه داشتن تجهیزات زمستانی برای خودرو، ادامه داد: توصیه این است که مردم در این ایام در جاده‌ها تردد نکنند.

برف جاده
آخوندی با بیان اینکه در سطح شهرستان قاین با دستور فرماندار دو نانوایی موظف به طبخ نان برای در راه ماندگان شدند، افزود: پیش بینی اکیپ‌های امدادی در طرح زمستانی انجام شده و مشکلی از نظر تجهیزات امدادی در استان نداریم.

وی بیان کرد: عدم همکاری مردم و تردد در مسیرهایی که اعلام شده با برف و کولاک و لغزندگی همراه است، بحث بحران را به اضطرار تبدیل می‌کند که این افراد سلامتی خود و خانواده خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

آخوندی با بیان اینکه وقتی هشدارها ارائه می‌شود انتظار این است که مردم نیز به فکر خود و دیگران باشند، یادآور شد: اگر همکاری مردم نبوده و بی توجهی به قوانین و مقررات صورت گیرد، این وضعیت جوی به سمت بحران پیش خواهد رفت و امدادرسانی سخت می‌شود.

بارش برف و باران در سمنان/انباشت احتمالی آلاینده‌ها در غرب و مرکز استان
رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان سمنان از بارش برف و باران و کاهش محسوس دما در این استان خبر داد.

نادیا میرشجاع با اعلام این خبر اظهار کرد: طی 24 ساعت گذشته از تاریخ 21 دی ماه ایستگاه ملاده در شهرستان مهدیشهر با بارش پنج سانتیمتری برف بیشترین بارش را داشته است.

وی ادامه داد: همچنین ایستگاه‌های طزره در دامغان و ایستگاه گرمابسرد با ۲.۵ و دو سانتیمتر بعد از ملاده بیشترین بارش برف را در استان داشتند.

میرشجاع همچنین از بارش دومین برف در مرکز استان خبر داد و تصریح کرد: از صبح روز چهارشنبه 21 دی ماه شاهد بارش برف در شهر سمنان بودیم.

رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان با اشاره به بارش باران در بخش هایی از این استان گفت: طی شبانه روز سه شنبه 20 دی ماه ایوانکی با ۲.۳ میلی‌متر، گرمابسرد با دو و ایستگاه ایج سرخه با ۱.۷ میلی‌متر بیشترین بارش باران را داشتند.

یخبندان در ایران
وی ضمن تاکید بر لزوم مدیریت منابع آلاینده توصیه کرد: پرهیز از ترددهای غیرضروری به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی و پرهیز از فعالیت های ورزشی در فضای باز ضروری است.

رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان با اشاره به هشدار سطح زرد در خصوص پایداری و سکون جو از بعداز ظهر ۲۲ دی ماه تا دوشنبه ۲۶ دی از احتمال غبارآلودگی و افزایش غبار و آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در بخش هایی از استان از روز پنجشنبه 22 دی ماه به مدت چهار تا پنج روز خبر داد و تصریح کرد: پایداری و سکون جو و مهیا بودن شرایط جوی برای انباشت آلاینده‌ها در سطح زمین و افزایش نسبی غلظت غبار و آلاینده‌های جوی به ویژه در نواحی صنعتی غربی و مرکزی استان جدی ترین مخاطره پیش بینی شده در این حوزه است.

برف، پس از سال‌ها زواره را سفید پوش کرد
بارش نخستین برف زمستانی پس از سال‌ها روز سه شنبه 20 دی ماه شهر کویری زواره اردستان در حاشیه کویر مرکزی ایران را سفید پوش کرد.

بارش برف پس از سال‌ها زواره را سفید پوش کرد و موجب شادمانی مردم زواره به ویژه کشاورزان شد.

هواشناسی میزان بارندگی در شهر زواره را ۸.۲ میلیمتر و ارتفاع برف در این شهر کویری را ۴ سانتی متر اعلام کرد.

به نقل از اداره هواشناسی اردستان، بر این اساس میزان بارندگی در روستای شهراب مرکز دهستان سفلی در بخش زواره ۱۳.۵ میلیمتر و ارتفاع برف در این روستا را ۸ سانتی متر بوده است.

در روزهای 20 و 21 دی ماه 1401 تمام ادارات و مراکز آموزشی در شهر زواره تعطیل بود. گفتنی است شهر کویری زواره با ۱۰ هزار نفر جمعیت در حاشیه کویر مرکزی ایران در استان اصفهان واقع است.

پیش بینی سرمای شدید و یخبندان اردستان در آخر هفته
رئیس اداره هواشناسی شهرستان اردستان گفته بود: مردم برای روزهای پنجشنبه و جمعه آماده سرمای شدید همراه با یخبندان باشند زیرا سامانه جدید حدود دو سوم از کل کشور را زیر پوشش قرار می دهد.

جواد رمضانپور اظهار کرد: سامانه‌ای با عنوان سودان جنوبی که از سمت جنوب غربی وارد استان اصفهان شده بود خوشبختانه با توجه به افت دمایی که از چند روز گذشته بر روی منطقه وجود داشت، شرایط بارش برف را در اکثر مناطق استان اصفهان به وجود آورد.

وی با بیان اینکه این سامانه برای اکثر نقاط شهرستان اردستان هم بارش برف در بر داشت، افزود: بیشترین بارش برف این سامانه در شهرستان اردستان در دهستان برزاوند و روستای کوهستانی نیسیان اردستان به میزان ۲۸ سانتی متر اتفاق افتاد.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان اردستان تصریح کرد: شرایط خروج این سامانه امروز از سمت شمال شرق کشور اتفاق می‌افتد که بارش های خوبی را برای استان های خراسان رضوی و شمالی خواهد داشت.

رمضانپور با اشاره به ورود سامانه سردی که چهارشنبه شب گذشته از سمت شمال وارد کشور شد، گفت: این سامانه به دلیل اینکه از سمت سیبری وارد می شود برای کشور و استان فقط سوز و سرما خواهد داشت. مردم برای روزهای پنجشنبه و جمعه آماده سرمای شدید همراه با یخبندان باشند زیرا این سامانه حدود دو سوم از کل کشور را زیر پوشش قرار می دهد.

وی اضافه کرد: با ورود این سامانه به اردستان افت شدید دما را در مناطق کوهستانی شهرستان پیش‌بینی می کنیم که برای دهستان برزاوند تا منفی ۱۵ درجه خواهد بود. این وضعیت برای دیگر مناطق شهرستان تا منفی ۷ درجه پیش بینی می شود.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان اردستان با بیان اینکه از ساعات اولیه روز پنجشنبه شاهد کاهش محسوس دمای کمینه خواهیم بود و هوای سرد و یخبندان تا روز شنبه در این شهرستان تداوم خواهد داشت، گفت: وقوع یخبندان و افزایش مصرف منابع انرژی گاز و برق و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی از اثرات مخاطره مورد اشاره محسوب می‌شود.

رمضانپور با اشاره به ورود سامانه جدید بارشی که از روز سه شنبه هفته آینده وارد استان و اردستان می شود، گفت: میزان بارش های سال زارعی اردستان تاکنون به ۴۴ میلی متر و میزان بارش های بلند مدت شهرستان تا این لحظه به ۴۳ میلیمتر رسیده است.

کاهش دمای شدید تا منفی ۱۲ درجه در همدان
کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان همدان از کاهش دمای شدید تا منفی ۱۲ درجه در استان خبر داد.

روح‌الله زاهدی اظهار کرده بود: در پایان این هفته دمای هوای استان به منفی ۱۲ درجه سلسیوس می‌رسد.

وی با بیان اینکه در یک ماه اخیر این دما در استان به ثبت رسیده است، مطرح کرد: هشداری که برای وضعیت جوی در استان صادر شده به علت تأکید بر صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی است.

وی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته (از تاریخ 21 دی ماه) دمای هوا در شهر همدان از منفی ۴ تا ۱ درجه سلسیوس در نوسان بوده است، گفت: در همین بازه زمانی دمای هوای گل‌تپه با منفی ۸ درجه سلسیوس به عنوان سردترین و تویسرکان با ۳ درجه سلسیوس به عنوان گرم‌ترین نقاط استان گزارش شدند.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان همدان در رابطه با ورود سامانه‌ بارشی به استان، مطرح کرد: از شنبه یک سامانه بارشی وارد استان می‌شود که کل استان را دربرمی‌گیرد.

زاهدی ادامه داد: بارش‌های چند روز گذشته، پراکنده و در نقاط شمالی استان بود اما این سامانه بارشی تمام استان را دربرمی‌گیرد و می‌توان پیش‌بینی جرد بارش‌های خوبی داریم.

سراب باز هم سردترین شهر کشور شد/احتمال تشدید آلایندگی در تبریز
رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت دمایی استان طی روزهای گذشته گفت: شهر سراب طی چند روز اخیر با دمای منفی ۲۳ و منفی ۲۷ درجه سردترین شهر کشور بوده است.

محمد امیدفر در خصوص وضعیت جوی استان طی آخر هفته جاری اظهار کرد: وضعیت جوی آذربایجان شرقی تا اوایل هفته آینده پایدار بوده و توده هوای سرد این استان تا روز شنبه ماندگار خواهد بود.

وی افزود: با توجه به پایداری هوای استان طی آخر هفته و عدم وزش باد قابل توجه در استان، احتمال تشدید آلایندگی در شهرهای صنعتی ازجمله تبریز وجود دارد.

وی ادامه داد: سامانه بارشی چندانی در آخر هفته نخواهیم داشت اما اواخر (چهارشنبه و پنجشنبه 21 و 22 دی ماه) موج ضعیف بارش از منطقه ارسباران عبور می‌کند که احتمال بارش پراکنده در این منطقه را خواهد داشت.

امیدفر گفت: دمای شهر تبریز طی ۲۴ ساعت گذشته از تاریخ 21 دی حداقل منفی یک و حداکثر منفی ۱۰ درجه بوده و شهر جلفا نیز با دمای مثبت شش درجه گرم ترین شهر استان بوده است.

اکثر محورهای خراسان رضوی مشکل تردد ندارند/ نمک‌پاشی فعلا تاثیری در یخ‌زدایی ندارد
معاون مرکز مدیریت راه‌های خراسان رضوی گفت: فعلا تردد در اکثر مبادی استان در جریان است و یخ‌زدگی به خصوصی نداریم؛ پاشیدن شن و نمک در دمای زیر منفی ۱۰ درجه تاثیری در یخ‌زدایی ندارد.

سید محمد سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت محورهای خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر محور گناباد به فردوس، جاده قدیم مشهد به باغچه، محور مشهد به کلات، گناباد به سرایان و تربت‌جام به باخرز از محورهای مسدودی خراسان رضوی هستند.

وی افزود: سامانه بارشی تا انتهای هفته جاری در استان حاکم است. بیشترین سامانه به سمت شرق خراسان رضوی نفوذ پیدا می‌کند و عمده بارش‌ها سمت محور مشهد به فریمان، تربت‌جام و محدوده باخرز هستند.

معاون مرکز مدیریت راه‌های خراسان رضوی گفت: محورهای شمالی مانند مشهد، چناران و قوچان مشکل خاصی ندارند. محور مشهد به نیشابور و سبزوار نیز مشکل به خصوصی ندارد. محور مشهد به فریمان، مشهد به تربت‌حیدریه و گناباد نیز به همین شکل است.

سیاسی با اشاره به استقرار ۷۲ اکیپ راهدار در محورهای استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تردد در تمامی مبادی به غیر از محورهای مذکور در جریان است و یخ‌زدگی به خصوصی نداریم. با سامانه ۱۴۱ به صورت مستمر با مردم در ارتباط هستیم. مردم اگر می‌دانند محوری مشکلی دارد می‌توانند به ما اطلاع‌رسانی کرده تا همکاران خود را برای بررسی اعزام کنیم.

وی در خصوص یخ‌زدگی برخی از محورهای خراسان رضوی تصریح کرد: پاشیدن شن و نمک در دمای زیر منفی ۱۰ درجه تاثیری در یخ‌زدایی ندارد. محورهایی که باوجود شن و نمک‌پاشی کماکان یخ‌زده هستند، دارای کولاک و برودت هوا بوده‌اند. تنها در صورت تردد ماشین‌ها یخ‌زدگی‌ها احتمالا از بین برود که امیدواریم یخ‌زدگی محورهای استان تا ظهر روز جاری برطرف شود.

معاون مرکز مدیریت راه‌های خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چرا در صورت یخ‌زدگی برخی از محورها، تردد در آنها ممنوع نمی‌شود، عنوان کرد: رئیس اداره راهداری هر شهرستان به همراه پلیس‌راه همان منطقه در کنار مدیرکل راهدری استان و رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی به صورت مستمر در حال بازدید از محورهای استان هستند.

سیاسی اضافه کرد: انسداد هر مسیری بستگی به نظر پلیس‌راه دارد. اگر مسیری شرایط تردد نداشته باشد، پلیس‌راه انسداد آن مسیر را به اداره‌کل راهداری اعلام می‌کند؛ پس اگر محوری مسدود نشده به این معنی است که شرایط تردد را به صورت کامل دارا بوده، اما مسافران باید تجهیزات زمستانی برای تردد در تمامی جاده‌ها را به همراه داشته باشند و موارد گفته شده را رعایت کنند.

مدارس ابتدایی اراک و شازند در نوبت عصر، غیر حضوری شد
به دلیل بارش برف و لغزندگی معابر، مدارس ابتدایی شهرستان های اراک و شازند غیرحضوری شد.

اداره آموزش و پرورش استان مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: بر اساس هماهنگی به عمل آمده با ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی و پیش بینی هواشناسی مبنی بر کاهش دما برای بعد از ظهر روز چهارشنبه بیست و یکم دی ماه به دلیل بارش برف و لغزندگی معابر نحوه فعالیت آموزشگاه های تحت پوشش آموزش و پرورش استان مرکزی به شرح ذیل بود.

مدارس دوره ابتدایی در شهرستان های اراک و شازند، در نوبت عصر به صورت غیرحضوری فعالیت آموزشی خود را پیگیری کرد.

تردد عادی در تمام محورهای مواصلاتی البرز
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز گفت: تردد در تمام محورهای مواصلاتی استان عادی است و ترافیکی مشاهده نمی‌شود.

علی زندی فر اظهار کرد: بررسی دوربین‌های نظارت تصویری مستقر در محورهای مواصلاتی استان نشان می‌دهد تردد در تمامی محورهای مواصلاتی استان عادی است.

وی ادامه داد: البته در محور کرج_ قزوین محدوده پلیس راه مهرشهر به دلیل عملیات کارگاهی و روکش آسفالت شاهد کندی تردد خودروها هستیم.

وی در توضیح شرایط جوی در محورهای استان هم گفت: آسمان البرز در 21 دی ماه آفتابی است و فعلا هیچ بارشی در محورها مشاهده نمی‌شود.

توصیه‌های آتش‌نشانی به شهروندان در روزهای برفی
مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد گفت: از شهروندان تقاضا می‌کنیم با توجه به بارش برفی که سنگینی آن روی شاخه‌های درختان احساس می‌شود از پارک کردن خودروها زیر درختان ممانعت کنند.

مجید فرهادی با توجه به بارش برف در مشهد و به منظور توصیه به مردم اظهار کرد: از شهروندان تقاضا می‌کنیم با توجه به برودت و سرمای هوا و بارش برفی که سنگینی آن روی شاخه‌های درختان احساس می‌شود از پارک کردن خودروها زیر درختان ممانعت کنند و اگر سنگینی برف روی درختی احساس می‌شود، اقدام به تخلیه برف کنند تا موجب شکستن شاخه‌های درخت نشود و روی خودروها و عابران سقوط نکند.

به گزارش روابط عمومی آتش‌نشانی مشهد، وی بیان کرد: با توجه به برودت هوا قطعا شهروندان دمای اتاق‌ها را بالاتر می‌برند و خروجی‌ها و درزها را می‌بندند. توصیه می‌کنیم تمام خروجی‌ها و درزها را مسدود نکنند و حتما لوله‌های بخاری خود را چک کنند تا حادثه‌ای رخ ندهد.

روز چهارشنبه گذشته ۸۹۷ تصادف در مشهد رخ داده است/ترافیک در خیابان‌های اصلی و بزرگراهی نداریم
رئیس پلیس راهور مشهد گفت: در روز چهارشنبه گذشته ۸۴۹ فقره تصادف خسارتی و ۴۸ فقره تصادف جرحی داشتیم و تصادفی منجر به فوت نشده است.

سرهنگ عباس عابدینی در خصوص وضعیت خیابان‌های شهر مشهد اظهار کرد: تمام معابر شهر مشهد بازگشایی شده و مورد ترافیکی خاصی در خیابان‌های اصلی و بزرگراهی نداریم. لغزندگی در سطح معابر نیز زیاد نیست.

وی افزود: تنها لغزندگی در کوچه‌ها و معابر فرعی وجود دارد. اولویت شهرداری معابر اصلی است، بنابراین شهروندان در معابر فرعی دقت کافی داشته باشند. از شهروندان تشکر می‌کنیم که همکاری کرده و رفت‌وآمدها را مدیریت کردند. تعطیلی مدارس و دورکاری ادارات نیز تاثیر مثبتی در این روند داشته است.

عابدینی در خصوص میزان تصادفات در روز گذشته گفت: ۸۴۹ فقره تصادف خسارتی و ۴۸ فقره تصادف جرحی داشتیم و تصادفی منجر به فوت نشده است.

سرما در قزوین ادامه دارد
کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان قزوین گفت: به لحاظ دمایی تا اوایل هفته آینده استقرار هوای سرد در سطح استان تداوم دارد.

مریم بهروزی اظهار کرد: خروجی مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا اوایل هفته آینده گذر متناوب امواج را از سطح منطقه خواهیم داشت که انتظار داریم بیشتر برای ارتفاعات افزایش ابر را داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته افزایش ابر برای برخی مناطق استان نیز وجود دارد که بسیار ناچیز بوده و بیشتر در ارتفاعات برف پراکنده و پدیده مه را خواهیم داشت.

این کارشناس هواشناسی عنوان کرد: به لحاظ دمایی نیز تا اوایل هفته آینده استقرار هوای سرد در سطح استان همچنان تداوم دارد.

بهروزی بیان کرد: کمینه دمای استان طی ۲۴ ساعت گذشته مربوط به شب چهارشنبه گذشته در ایستگاه آوج با دمای ۱۳ درجه زیر صفر بوده و بیشینه دما نیز ظهر روز گذشته در شهر قزوین با دمای ۵ درجه بالای صفر بوده، همچنین دمای قزوین در شب گذشته ۶ درجه زیر صفر گزارش شده است.

نجات ۹۲ خودروی گرفتار برف و کولاک در خراسان رضوی
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: ۹۲ خودرو در کولاک گرفتار و ۴۳۸ نفر دچار حادثه شدند که امدادرسانی به آن‌ها انجام شده است.

ابوالفضل رفیعی در خصوص عملیات امداد و نجات هلال احمر اظهار کرد: از ساعت ۱۹ تاریخ ۱۹ دی تا امروز صبح شهرستان‌های کلات، تربت جام، نیشابور، تایباد، فریمان، مشهد و تربت حیدریه درگیر برف و کولاک بودند.

وی افزود: ۹۲ خودرو در کولاک گرفتار و ۴۳۸ نفر دچار حادثه شدند که امدادرسانی به آن‌ها انجام شده است. ۲ نفر مصدوم بودند، ۷۴ نفر را در فریمان، تربت جام و نیشابور اسکان دادیم و ۱۳ نفر به مکان امن انتقال پیدا کردند. ۳۶ تیم عملیاتی به ظرفیت ۱۱۳ نفر در صحنه حضور داشتند. ۳۰ خودروی عملیاتی نیز در زمینه برف و کولاک امدادرسانی کردند.

رفیعی با بیان اینکه جاده‌های مواصلاتی به شدت لغزنده و یخبندان بر جاده‌ها حاکم است، عنوان کرد: امروز و فردا خطر سرمازدگی را داریم. مردم از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند. در صورتی که سفرها آن‌ها ضروری بود حتما وسایل گرمایشی، جیره اضطراری و وسایل هشداردهنده به همراه داشته باشند و از سوخت خودرو اطمینان حاصل کنند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلاتی که بیشترین تماس‌ها با اورژانس را شامل می‌شود، سقوط و شکستگی است. افراد مسن استعداد شکستن استخوان را دارند که به محض زمین خوردن دچار شکستگی می‌شوند.

وی بیان کرد: بیشترین حوادث به دلیل عدم فاصله طولی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین رعایت آن بسیار مهم است. علت حادثه‌ای که منجر به فوت ۵ نفر و خبر آن اعلام شد نیز عدم رعایت فاصله طولی بود.

رفیعی تصریح کرد: مردم در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند با ۱۱۲ تماس بگیرند. ۲۴ مرکز پاسخگویی در سرتاسر استان فعال هستند.

سامانه پرفشار سرد از ظهر وارد هرمزگان می‌شود
کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: طی امروز چهارشنبه، وزش بادهای نسبتاً شدید شمال غربی در محدوده خلیج فارس تا ساعات پایانی شب سبب مواج شدن خلیج فارس خواهد شد.

مرضیه سی سی پور افزود: همچنین تحت تاثیر سامانه پرفشار سرد از ساعات ظهر در مناطق شرقی، شمالی و مرکزی استان همچنین تنگه هرمز و دریای عمان افزایش سرعت بادهای شمال شرقی با احتمال گرد و غبار پیش بینی می‌شود و آب‌های تنگه هرمز و بخش‌هایی از دریای عمان نیز نسبتاً مواج خواهد شد.

وی بیان کرد: بیشینه سرعت باد به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۱۵۰ سانتیمتر خواهد رسید لذا توصیه می‌شود در این مدت شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از تردد دریایی خودداری کنند و تمهیدات لازم برای تردد ایمن سایر شناورها صورت پذیرد.

سی سی پور تصریح کرد: روز پنجشنبه از میزان سرعت باد روی خلیج فارس کاسته خواهد شد، اما وزش بادهای نسبتاً شدید شمال شرقی تا ظهر یکشنبه ۲۵ دی بویژه در نیمه ابتدایی روز در نیمه شرقی استان تداوم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از لحاظ دمایی در این مدت کاهش دمای کمینه (۲ تا ۵ درجه سلسیوس) به ویژه در مناطق شمالی و ارتفاعات استان پیش‌بینی می‌شود، عنوان کرد: توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت محافظت از محصولات کشاورزی در برابر باد و کاهش دما صورت گیرد.

باند فرودگاه مشهد یخ زده است/ پافشاری شرکت‌های هواپیمایی برای برقراری پروازها
مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد گفت: شرکت‌های هواپیمایی باید هرچه سریع‌تر نسبت به ابطال و یا لغو پرواز اقدام کرده و آن را به مسافران اطلاع‌رسانی کنند، اما متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی نمی‌خواهند شرایط نامساعد باند فرودگاه مشهد را ببینند.

حسن جعفری در خصوص آخرین وضعیت پروازهای فرودگاه مشهد اظهار کرده بود: باند فرودگاه مشهد یخ زده است و هنوز به طور کامل یخ‌زدایی نشده است. در حال حاضر کمی هوا بهتر شده است و شاید باند فرودگاه مشهد تا ساعت ۱۲ ظهر باز شود.

بارش برف در فرودگاه مشهد
وی در خصوص برقراری پروازها در سایت اطلاعات پرواز افزود: شرکت‌های هواپیمایی متاسفانه برای عدم لغو و یا تاخیر در پروازها پافشاری می‌کنند. به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌ایم که پرواز خود را باطل کرده و آن را اعلام کنند، اما هیچ اقدامی در این خصوص انجام نمی‌دهند و نمی‌خواهند ابطال پروازها را بپذیرند.

مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد ادامه داد: نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی در محیط فرودگاه حضور ندارند، به محض آفتابی شدن هوا فکر می‌کنند یخ سطح باند فرودگاه باز خواهد شد، درحالی که برودت هوا بسیار زیاد است و پوره‌های برف به محض نشستن بر روی زمین یخ می‌زند. این‌ها معضلاتی است که شرکت‌های هواپیمایی آن را نمی‌بینند.

جعفری تصریح کرد: یخ‌زدگی سطح باند فرودگاه زیاد است و تا ساعت ۱۲ ظهر باید صبر کنیم. در حال حاضر دمای سطح باند فرودگاه مشهد منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

۸۰درصد از خیابان‌ها و معابر سطح شهر اردبیل برف‌روبی شده است
شهردار اردبیل با اشاره به برفروبی ۸۰ درصد از خیابان‌ها و معابر سطح شهر اردبیل گفت: با تلاش نیروهای خدمات شهری ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین برای برف‌روبی در شهر اردبیل فعال شده است.

محمود صفری ۲۱ دی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ساعات اولیه بارش برف تمامی نیروهای شهرداری با بهره‌گیری از ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین تاکنون بالای ۸۰ درصد از خیابان‌ها و معابر سطح شهر را برف‌روبی کرده‌اند.

به گفته شهردار اردبیل معابر اصلی و پرتردد سطح شهر برف‌روبی شده و به‌ محض اتمام پاکسازی تمامی خیابان‌ها و معابر اصلی، عملیات برف‌روبی کوچه‌های اردبیل هم آغاز می‌شود.

برف در زنجان
وی خرید ۱۸ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین برف‌روبی طی چند روز گذشته، را یادآور شد و افزود: ماشین‌آلات خریداری شده نقش به‌سزایی در سرعت بخشی به عملیات برف‌روبی به عهده داشتند و با بکارگیری این دستگاه‌ها تلاش بر این است تا برف‌روبی در زمان کوتاه به اتمام برسد.

صفری همچنین از افزایش تجهیزات و ماشین‌آلات برف روبی در اردبیل خبرداد و گفت: تعداد ماشین‌آلات برف‌روبی جوابگوی نیاز شهر اردبیل هنگام بارش برف نیست و برای همین خرید ماشین‌آلات برای سال‌ بعد را نیز در دستور کار داریم که در این باره نیازمند حمایت دولت و پیگیری‌های مسئولان استانی و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی هستیم.

۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین برای برف‌روبی در اردبیل فعال شد
وی ضمن قدردانی از مردم بابت صبوری و همراهی شهرداری در برف‌روبی گفت: شهرداری با جدیت تلاش دارد به وظیفه خود عمل کند و از شهروندان هم انتظار مشارکت داریم تا از پارک خودرو در کنار خیابان‌ها و معابر خودداری کنند چرا که این کار منجر به کندی عملیات برف‌روبی شده و در صورت مشاهده پارک خودرو در خیابان ، خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود.‌

شهردار اردبیل با بیان اینکه انباشت برف سبب سنگینی و شکسته شدن شاخه درختان می‌شود، افزود: از شب سه شنبه 20 دی ماه نیروهای فضای سبز عملیات برف تکانی درختان سطح شهر را آغاز کردند و انتطار داریم شهروندان در این باره شهرداری را همراهی کنند.

شهردار اردبیل از شهروندان خواست هرگونه مشکلات شهری در برف‌روبی را به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.

صفری گفت: این سامانه آماده دریافت هرگونه انتقاد، پیشنهاد و نیز رسیدگی به مشکلات موجود در محله‌ها و مناطق مختلف شهری است.

ادارات آذربایجان غربی چهارشنبه و پنجشنبه زودتر تعطیل شد
معاون توسعه منابع و مدیریت استاندار آذربایجان غربی گفت: در راستای اجرای مصوبه کارگروه سوخت استان و به منظور مدیریت بهینه مصرف انرژی، ادارات آذربایجان غربی 2 ساعت زودتر از وقت قانونی تعطیل شد.

جعفر ذوالفقاری تصریح کرد: براساس این بخشنامه فعالیت تمامی دستگاه های اجرایی، واحدهای تابعه، بانکها و مراکز آموزشی به استثنای مراکز امدادی و خدمات رسان و بهداشت درمان در روز چهارشنبه ۲۱ و پنجشنبه ۲۲ دی ماه به مدت دو ساعت زودتر از موعد قانون تعطیل شد.

وی در ادامه خواستار نظارت کامل بر روند کاهش مصرف انرژی و سیستم های گرمایشی توسط مدیران دستگاه های اجرایی شد.

معاون توسعه منابع و مدیریت استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: می طلبد شرکت گاز استان جهت اعمال نظارت و اعزام گروه های بازرسی از روند اجرای این بخشنامه اهتمام جدی داشته باشد.

تردد در جاده‌های گلستان روان است
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان گفت: در حال حاضر تردد در جاده‌های گلستان روان است و مشکل خاصی وجود ندارد.

عادل مصدقی روز چهارشنبه ۲۱ دی اظهار کرد: از بامداد روز دوشنبه که سامانه ناپایدار جوی فعالیت خود را در استان گلستان آغاز کرده تمهیدات لازم در اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اندیشیده شده و راهداران و نیروهای راهداری آماده خدمت‌رسانی به مردم شدند.

وی با بیان اینکه در فعالیت سامانه سرد و بارشی اخیر، ظرفیت نیروهای انسانی و ماشین آلات با توجه به وسعت و شدت سرما افزایش یافته است، تصریح کرد: میزان بارندگی‌ها در سامانه سرد و بارشی اخیر ۸۰ ساعت بود که ۵۴ ساعت آن در قالب بارش برف پیش‌بینی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر جاده‌های استان گلستان باز است و تردد به صورت روان جریان دارد، تاکید کرد: با توجه به کاهش محسوس دما شاهد یخبندان و یخ‌زدگی جاده‌ها هستیم که در این راستا نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

مصدقی اضافه کرد: در نیمه شب سه شنبه گذشته دما در ارتفاعات شاهکوه و توسکستان به منفی ۱۶ درجه رسید که به دنبال آن شاهد یخ‌زدگی جاده‌ها بودیم، با توجه به شرایط موجود مردم از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و هنگام تردد در گردنه‌های برف‌گیر و کوهستانی از زنجیرچرخ استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شن و نمک‌پاشی محورهای جاده‌ای انجام شده و مشکلی برای تردد در راه‌های استان وجود ندارد، تصریح کرد:‌ حضور ۳۰ اکیپ راهداری و ترابری و ۲۲ دستگاه نمک‌پاش و تجهیزات برفروبی در طول راهها، ذخیره‌سازی ۱۰ هزارتن شن و نمک، تجهیز راهداران و راهدارخانه‌ها به لباس کار گرم و وسایل گرمایشی و تجهیزات راهداری از جمله دیکر اقدامات ما در این سامانه سرد و بارشی بوده است.

تداوم هوای سرد و یخبندان تا آخر هفته در کردستان
معاون توسعه پیش‌بینی هواشناسی کردستان گفت: بر اساس بررسی و تحلیل آخرین نقشه‌ها و خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی، سرما و یخبندان شبانه و صبحگاهی حاکم بر استان تا اواخر هفته جاری در استان ادامه دارد.

علی پناهی اظهارکرد: پیش‌بینی‌ها نشان می دهد که دمای هوای استان از امروز سردتر شده و بین چهار تا پنج درجه نسبت به روز گذشته کاهش دما خواهیم داست.

وی افزود: در شبانه روز سه شنبه 20 دی ماه دمای هوای سنندج بین صفر و ۶ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

پناهی ادامه داد: ارتفاع برف هم در بیجار ۱۰ سانتی متر، سقز و قروه پنج سانتی‌متر، مریوان سه سانتی‌متر و زرینه ۲ سانتی‌متر گزارش شده است.

علی پناهی همچنین به میزان آب حاصل از بارندگی اشاره کرد و گفت: میزان آب حاصل از بارندگی در سلین ۱۳ میلی‌متر، بیجار ۹ میلی متر، سرواباد هشت میلی متر، مریوان هشت، حاجی ممدان ۶، بابارشانی ۶ و هزارکانیان چهار میلی متر گزارش شده است.

اسکان اضطراری ۸۵ مسافر در اردستان
فرماندار اردستان از امدادرسانی و اسکان به بیش از ۸۵ نفر از مسافران در محورهای جاده ای این شهرستان خبر داد.

سید هادی احمدی طبا اظهار کرد: در پی بارش برف در روز سه‌شنبه گذشته متاسفانه شاهد ۳ واژگونی و ۲ تصادف در محور اردستان – نایین و یک واژگونی در محور اردستان، اصفهان به علت عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه در جاده لغزنده بودیم.

وی افزود: خوشبختانه این حوادث منجر به خسارات جانی نشده است ولی تعداد ۵ نفر از حادثه دیدگان محور اردستان – نایین در محل پایگاه جمعیت هلال احمر ظفرقند اسکان داده شدند.

فرماندار اردستان تصریح کرد: با توجه به شدت بارش بارف و عدم امکان تردد خودروها به خصوص در محور اردستان – نایین از عصر روز گذشته تاکنون ۸۰ نفر مسافر نیز در مهمانسرای جهانگردی اردستان و مهمانسراهای ادارات اسکان داده شدند.

احمدی طبا با اشاره به تعطیلی ادارات و مراکز دولتی و واحدهای آموزشی استان اصفهان و به تبع آن در شهرستان اردستان، تاکید کرد: ادارات و دستگاه‌های دولتی موظفند ضمن صرفه جویی در مصرف گاز در ساعات و روزهای تعطیل نسبت به خاموش کردن وسایل گرمایشی اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: گاز اداراتی که جدول زمانبندی روشن و خاموش کردن سامانه گرمایشی را رعایت نکنند، قطع می‌شود.

فرماندار اردستان از مردم خواست به منظور جلوگیری از تعطیلی صنایع در مصرف گاز صرفه جویی و استفاده بهینه کنند و برای مدیریت مصرف گاز در دوره سرمای شدید، دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و گرم کردن فقط یک مکان در منزل به جای کل فضا را رعایت کنند.

آخرین وضعیت استان یزد در پی بارش برف/از امداد رسانی تا رفع مسدودی محورها
از بامداد روز سه شنبه ۲۰ دی ماه مردم استان یزد همانند اغلب شهر های کشور شاهد بارش برف و باران در کلیه نقاط استان بودند که این بارش‌ها در برخی از محور ها باعث مسدودی و تداخل در عبور مرور و گاها باعث گیرافتادن خودرو ها در میان برف و کولاک شد.

با آغاز بارش سنگین برف و کولاک در جاده‌های مواصلاتی استان، طی ۲۴ ساعت گذشته همه محورهای مواصلاتی ییلاقی استان مسدود شد، هرچند بنابر گفته روابط عمومی سازمان اورژانس یزد تاکنون تصادفی در محور های مواصلاتی استان در پی بارش برف که منجر به مصدومیت شده باشه گزارش نشده اما تعدادی از روستاییان و مسافرین در این مسیرهای مسدود شده در میان برف و کولاک زمین ‌گیر شدند که با تلاش دستگاه‌های امداد رسان از گرفتاری در برف و کولاک رهایی یافتند و خوشبختانه هم‌اکنون نیز همه محور های مواصلاتی استان باز است.

امدادرسانی جمعیت هلال احمر به ۱۰۰ نفر
روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان یزد از امداد رسانی تیم های امداد و نجات این جمعیت طی ۲۴ ساعت گذشته به بیش از ۳۰ خودروی گرفتار شده در برف در محور های مواصلاتی استان خبر داد.

همچنین هلال احمر استان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۲۰ امدادگرو نجاتگر در قالب ۶ تیم عملیاتی با استفاده از ۵ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودرو کمک‌دار در محورهای مواصلاتی استان به امدادرسانی به ۱۰۶ نفر حادثه دیده از برف و باران پرداختند و از نخستین ساعات آغاز بارش ها امدادگران و نجات‌گران این جمعیت به حالت آماده‌باش و اقدام به امدادرسانی به متاثران از بارش‌ها در محورهای مواصلاتی و امدادرسانی به استان درآمدند.

«مهدی اقبالی» مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان گفت: همچنین با آب گرفتگی در روستای شمس آباد ابرکوه و آب گرفتگی در یکی از مدارس شهرستان بهاباد امدادگران و نجاتگران هلال احمر با استفاده از موتور پمپ و کف کش مشغول امداد رسانی و تخلیه آب از منازل شدند.

تردد فقط با زنجیر چرخ در محورهای روستایی
«سید محمد رستگاری» مدیر کل راه و حمل نقل جاده ای استان یزد نیز در خصوص آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی روستایی و شریانی استان گفت: تمامی محورهای شریانی و روستایی استان با تلاش عوامل راهداری و همکاری پلیس راه استان رفع مسدودی شده است اما در پی کاهش دما برخی از محور های روستایی با یخ زدگی شدید همراه است که هم اکنون عوامل راهداری در حال تیغ زنی این محورها هستند.

رستگاری با بیان اینکه بارش ها از اوخر شب گذشته در محور های استان کاهش یافته است، افزود: به شهروندان توصیه می شود برای تماشای برف و انجام کارهای غیرر ضرور به سمت مسیرهای ییلاقی و روستایی استان تردد نداشته و در صورت لزوم حتما از تجهیزات زمستان به خصوص زنجیر چرخ استفاده کنند.

شهروندان شهروندان در صورت بروز مشکل در هنگام تردد در محورهای مواصلاتی می توانند مراتب را از طریق سامانه ۱۴۱ به صورت شبانه روزی گزارش کنند و از وضعیت راه‌ها نیز مطلع شوند همچنین در صورت گرفتار شدن در سوانح و حوادث با شماره ۱۱۲ برای دریافت خدمات امداد و نجات در هر ساعت از شبانه روز تماس برقرار کنند.

زنجان بار دیگر سردترین مرکز استان کشور شد
کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان زنجان با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته شهر زنجان سردترین مرکز استان کشور بوده است، گفت: این سردی تا روز شنبه ادامه دارد.

مرتضی قدیمی اظهار کرد: با ورود سامانه هوای سرد از مناطق شمالی به استان، شاهد افت شدید دما در مناطق مختلف کشور ازجمله شهر زنجان هستیم که انتظار داریم این روند تا پایان هفته تداوم داشته باشد.

وی تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از تاریخ 21 دی ماه دمای هوای زنجان ۱۲ درجه زیر صفر ثبت شد که در مقایسه با سایر مراکز استان‌ها، زنجان سردترین شهر به ثبت رسید و این در حالی بود که کمینه و بیشینه دما در شهرهای ابهر به ترتیب منفی ۹ و یک درجه، قیدار منفی ۱۰ و منفی ۱، خرمدره منفی ۹ و ۱، سلطانیه منفی ۱۳ و ۱، گرماب منفی ۱۰ و منفی ۱ و ماه‌نشان منفی ۷ و ۴ ثبت شده است.

کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان زنجان ادامه داد: البته دیروز خیرآباد سردترین نقطه استان بود و دمای منفی ۱۵ درجه در این ایستگاه به ثبت رسید. انتظار داریم به علت شدت سردی هوا شاهد بارش پراکنده برف در برخی مناطق استان باشیم.

اسکان ۱۲۵۳ نفر توسط هلال احمر در برف و کولاک خراسان جنوبی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در پی بارندگی برف و کولاک شب گذشته در سطح جاده‌های استان خراسان جنوبی ۱۲۵۳ نفر اسکان اضطراری داده شدند.

محمدعلی کاوسی در مورد امدادرسانی در برف و کولاک طی چهارشنبه شب گذشته اظهار کرد: از مجموع اسکان یافتگان، ۹۰۳ نفر در شهرستان قاین، ۲۰۰ نفر در شهرستان فردوس و تعداد ۱۵۰ نفر در شهرستان بیرجند اسکان داده شده‌اند.

وی افزود: سه شهرستان بیرجند، قاین و فردوس طی این مدت تحت تاثیر برف و کولاک بوده و امدادگران در محورهای کوهستانی این شهرها خدمات امدادی لازم را به هموطنان ارائه کرده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۲۵ تیم امدادی برای ارائه خدمات امدادی به متاثران از برف و کولاک، ادامه داد: همچنین ۸۹۰ تخته پتو، بیش از ۳۰۰ عدد کنسروجات و یک‌ هزار و ۵۰۰ قرص نان بین در راه ماندگان توزیع شده است.

وی یادآور شد: سرنشینان هشت خودروی سواری که در مسیر جاده‌های استان گرفتار برف و کولاک شدند، به محل امن انتقال یافتند.

ادارات لرستان پنج‌شنبه‌ها تعطیل شد
معاون استاندار لرستان گفت: به دلیل برودت هوا و صرفه‌جویی در مصرف گاز تا اطلاع ثانوی دستگاه‌های اجرایی استان پنج‌شنبه‌ها تعطیل شدند.

حمید کشکولی بیست و یکم دی ماه در شورای اداری لرستان که با حضور دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سالن آمفی‌تئاتر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل برودت هوا و به درخواست شرکت گاز لرستان و به دستور استاندار ساعت کار ادارات با نیم ساعت تأخیر از ساعت ۸ صبح خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین تا اطلاع ثانوی کلیه ادارات استان به جز دستگاه‌های خدمات رسان پنج‌شنبه‌ها تعطیل هستند.

تعطیلی ادارات و سازمان های دولتی استان سمنان در روز پنجشنبه
معاون عمرانی استاندار و جانشین ستاد مدیربت بحران استان سمنان از تعطیلی تمامی ادارات و سازمان های دولتی استان سمنان در روز پنج شنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ خبر داد.

محمد حمیدی با اعلام این خبر اظهار کرد: به‌ علت برودت هوا و شرایط نامساعد جوی و پیش بینی کاهش دما به میزان ۱۵ درجه زیر صفر و با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و تامین گاز طبیعی برای مشترکین خانگی و کمک به بخش صنعت فعال استان، تمامی ادارات، سازمان‌ها و ارگان های دولتی استان سمنان به استثنای ادارات خدمات‌رسان و مراکز بهداشتی روز پنج شنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ تعطیل است.

حمیدی همچنین افزود: ساعات کار ادارات و سازمان های دولتی استان، امروز چهارشنبه ۲۱ دی ماه نیز تا ساعت ۱۲ خواهد بود.

جانشین ستاد مدیریت بحران استان سمنان از آحاد مختلف مردم استان سمنان خواست با کاهش مصرف انرژی و بویژه کاهش دمای تجهیزات گرم کننده مورد استفاده ، امکان بهره مندی تمامی هم میهنان را از نعمت گاز فراهم سازند.

نجات بیش از ۱۳۰ سرنشین خودروهای گرفتار در برف محور اندیکا – بازفت
رئیس جمعیت هلال احمر اندیکا از امدادرسانی به بیش از ۱۳۰ سرنشین خودرو در محور اندیکا – بازفت بر اثر بارش شدید برف خبر داد.

ایمان نوروزی اظهار کرد: بر اثر ریزش کوه و ایجاد بهمن در منطقه مورهره، تیم عملیات امداد و نجات کوهستان این جمعیت به منظور امدادرسانی به منطقه اعزام شد.

وی افزود: ساعت ۱۶ روز سه شنبه گذشته گزارش تلفنی به پایگاه امداد و نجات امام جواد(ع) مبنی بر گرفتار شدن ۲۵ خودرو بر اثر ریزش کوه و جاری شدن بهمن در محور اندیکا – بازفت واصل شد.

رئیس جمعیت هلال احمر اندیکا بیان کرد: نجاتگران این جمعیت پس از ۴ ساعت عملیات توانستند خودروهای گرفتار در برف را رها سازی ومتاثرین را به محل امن منتقل کنند.

نوروزی افزود: پس از انجام عملیات رهاسازی و انتقال افراد گرفتار شده به محل امن، ۱۳۰ سرنشین خودروهای گرفتار شده اقلام زیستی و بسته‌های ۷۲ ساعته مواد غذایی نیز دریافت کردند.

برخی شهروندان نسبت به داشتن زنجیر چرخ بی‌توجه هستند/۱۵۰ تن شن و نمک در سطح جاده‌ها پخش شد
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صالح‌آباد گفت: باوجود تمامی اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارهایی که تاکنون داده شده ولی متأسفانه تعدادی از شهروندان نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند و زنجیر چرخ همراه ندارند.

محمد پروانه به تشریح آخرین وضعیت راه‌های مواصلاتی این شهرستان که در شرق خراسان رضوی قرار دارد پرداخت و خاطرنشان کرد: عملیات برف‌روبی و شن و نمک‌پاشی توسط نیروهای راهداری از اولین ساعات بامداد روز گذشته آغاز و همچنان نیز ادامه دارد.

وی اظهار کرد: تاکنون چندین مرتبه در محورهای مواصلاتی صالح‌آباد به تربت‌جام و صالح‌آباد به سرخس شن و نمک‌پاشی و برف‌روبی صورت گرفته است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صالح‌آباد با بیان اینکه تمامی نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صالح‌آباد در آماده‌باش کامل و در نقاط از قبل تعیین شده مستقر هستند، عنوان کرد: اکنون سه اکیپ در محورهای مواصلاتی مشغول برف‌روبی و شن و نمک‌پاشی هستند.

وی بیان کرد: چون مسیرهای شهرستان صالح‌آباد کوهستانی هستند اعلام شد که تردد خودروها یا انجام نشود و یا در صورت ضرورت فقط باید با زنجیر چرخ باشد.

پروانه گفت: باوجود تمامی اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارهایی که تاکنون داده شده ولی متأسفانه تعدادی از شهروندان نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند و زنجیر چرخ همراه ندارند.

وی افزود: چندین خودرو که به همراه خانواده بودند به دلیل نداشتن زنجیر چرخ در جاده مانده بودند که پس از علمیات رهاسازی اسکان داده شدند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صالح‌آباد با بیان اینکه تمامی نیاز شهرستان به شن و نمک از مدت‌ها قبل تأمین شده و در این خصوص هیچ گونه مشکلی نداریم، بیان کرد: تاکنون بالغ بر ۱۵۰ تن شن و نمک در سطح معابر و جاده‌ها پخش شده است.

وی در ادامه گفت: به رغم اینکه برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر با کمبود ماشین‌آلات مواجه هستیم اما در وضعیت فعلی و با استفاده از همان ماشین‌آلات موجود نگذاشتیم مسیری مسدود بماند و یا در جاده‌ها مشکلی برای شهروندان به وجود بیاید.

پروانه افزود: با حضور شبانه‌روزی نیروهای راهداری در محورهای مواصلاتی تاکنون به چندین خودروی گرفتار در برف امدادرسانی شده است.

وی اظهار کرد: شب گذشته به خانواده‌ای که به دلیل عدم توجه به هشدارها در روستای جعفریه گرفتار شده بودند و خودروی‌شان در برف‌گیر کرده بود کمک و عملیات رهاسازی انجام شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صالح‌آباد همچنین بیان کرد: توسط نیروهای راهداری به خودروی حمل دارو که در حال برگشت از شهرستان صالح‌آباد بود به دلیل گرفتار شدن در برف کمک و افراد در محل راهداری اسکان داده شدند.

وی با بیان اینکه روز سه شنبه گذشته به ۵ خودروی گرفتار در برف کمک شد، از شهروندان خواست ضمن رعایت سرعت مطمئنه از تردد و سفرهای غیر ضروری در جاده‌ها به جد پرهیز کنند و در صورت ضرورت حتماً زنجیر چرخ همراه داشته باشند.

پروانه خاطرنشان کرد: در تمامی راهدارخانه‌های شهرستان، داخل شهر و در برخی روستاها مکان‌هایی برای اسکان اضطراری پیش بینی شده است.

لزوم تردد در محورهای روستایی چناران با زنجیر چرخ
فرماندار چناران گفت: برخی محورهای روستایی در این شهرستان به دلیل کوهستانی بودن، کم‌عرض بودن جاده، لغزندگی و یخبندان منع تردد دارد و در صورت تردد ضروری خودروها ملزم به استفاده از زنجیر چرخ هستند.

محسن مه‌آبادی در تشریح وضعیت راه‌های مواصلاتی چناران با توجه به وضعیت جوی، اظهار کرد: کلیه محورهای اصلی شهرستان باز است و نیروهای راهداری از ابتدای بارش برف در حال انجام عملیات شن‌ و نمک‌پاشی و برف‌روبی هستند.

وی افزود: در حال حاضر تردد در محور شهر رادکان به روستاهای مریچگان، دلمه و گروه در بخش رادکان، محور چناران به روستای اخلمد، چناران به روستاهای بقمچ و اندیشش به دلیل کوهستانی بودن منطقه، شیب جاده، عرض کم محور، برودت شدید هوا و بارش خفیف ادامه‌دار برف با کندی و با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

فرماندار چناران بیان کرد: اکنون ۹ اکیپ برف‌روبی، شن و نمک‌پاشی توسط ۱۸ دستگاه ماشین‌آلات در حال خدمت‌رسانی به مردم در سطح شهرستان چناران هستند.

وی خاطرنشان کرد: عملیات برف‌روبی با ۳۰۰ تن شن و نمک‌پاشی در ۵۰۰ کیلومتر از محورهای اصلی و روستایی چناران از عصر روز گذشته تاکنون انجام شده است.

رییس ستاد بحران شهرستان چناران تأکید کرد: با توجه به هشدارهای ستاد بحران استان در رابطه با ادامه بارندگی‌ها و یخ‌زدگی معابر، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به رفع یخ‌زدگی سطح جاده‌های کوهستانی و آمادگی کلیه خودروهای سنگین اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

محور کلات به مشهد مسدود شد/گازرسانی به ۶ روستای کلات در حال انجام است
فرماندار شهرستان کلات گفت: محور کلات به مشهد در گردنه‌های گوجی به دلیل بادروفه و یخ‌زدگی تردد به سمت مشهد تا اطلاع ثانوی مسدود اعلام شده است.

علی صلاحی افزود: هرچند چهارشنبه شب گذشته با قطعی برق مواجه شدیم اما با تلاش نیروهای شرکت برق مشکل یک ساعته رفع شد.

وی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه در حال حاضر تردد در تمامی محورهای حوزه استحفاظی کلات جریان دارد، اما به دلیل یخ‌زدگی و برودت شدید هوا لغزندگی در سطح معابر و جاده‌ها است.

فرماندار شهرستان کلات با تأکید بر اینکه تمامی رانندگان برای تردد در محورهای این شهرستان باید زنجیر چرخ همراه داشته باشند، اظهار کرد: با توجه به یخ‌زدگی سطح جاده‌ها، پل‌ها و پیچ‌ها و پدیده یخ سیاه می‌طلبد از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: محور کلات به مشهد در گردنه‌های گوجی به دلیل بادروفه و یخ‌زدگی تردد به سمت مشهد تا اطلاع ثانوی مسدود اعلام شده است.

صلاحی با بیان اینکه تردد در محورهای روستایی انجام می‌شود، گفت: با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته تردد در محورهای مواصلاتی این شهرستان بسیار کم است، همچنین تدابیر لازم برای اسکان اضطراری در تمامی شهرها و روستاهای در مسیر پیش بینی شده و در این خصوص مشکلی نداریم.

فرماندار شهرستان کلات در ادامه به وضعیت گاز روستاها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه گازرسانی به اغلب روستاهای شهرستان انجام شده و روستاهایی هم که گازرسانی نشدند به دلیل سرانه بالای اجرای عملیات انتقال گاز هنوز موفق نشدیم موافقت شرکت ملی گاز را اخذ کنیم.

وی افزود: تا قبل از این سرما ۶ روستا از گاز بهره‌مند شدند و ۶ روستای دیگر در حال گازرسانی هستند که خط انتقال در مسیر روستاها در حال اجرا است.

شهرستان مرزی ۳۷ هزار نفری کلات در ۱۵۸ کیلومتری شمال شرق مشهد دارای چهار شهر کلات، حسن‌آباد لایین، چنار و زاوین است.

مدارس شهرستان زابل روز چهارشنبه غیرحضوری شد
مدیرکل ستاد بحران سیستان وبلوچستان گفت: با توجه به کاهش محسوس دما، باد شدید و احتمال رگبار پراکنده مدارس شهرستان زابل در تمامی مقاطع به استثنای متوسطه دوم (امتحانات نهایی) تعطیل اعلام می‌شود.

مجید محبی افزود: بر اساس درخواست فرماندار شهرستان زابل مدارس این منطقه به صورت غیر حضوری است.

وی با اشاره به وضعیت زرد هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به رگبار باران و رعد و برق و باد شدید بر روی سواحل دریای عمان شناورهای صیادی از رفتن به دریا خودداری کنند.

محبی بیان کرد: از بعدازظهر چهارشنبه تا پایان هفته با وزش باد نسبتا شدید بر روی دریای عمان سواحل جنوب سیستان و بلوچستان مواج بود.

وی تاکید کرد: شهروندان از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیه مسیل ها و رودخانه های فصلی خودداری کنند و همچنین در مصرف بهینه حامل‌های انرژی، کنترل ضدیخ رادیاتور خودروها، احتیاط در عملیات بتن ریزی و استفاده از لباس گرم را در دستور کار قرار دهند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان کرمان در پی بارش برف و باران
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان از تعطیلی و آموزش مجازی مدارس برخی مناطق استان در پی بارش برف و باران خبر داد.

مهران باهری صبح روز ۲۱ دی ماه با اعلام این خبر افزود: در پی بارش برف و باران، سردی هوا و آب گرفتگی معابر، آموزش حضوری در مدارس دوره پیش دبستانی و ابتدایی شهرستان رفسنجان تعطیل و آموزش از طریق فضای پیگیری می شود.

وی از تعطیلی آموزش حضوری در مدارس دوره ابتدایی شهرستان رابر به علت سردی هوا و یخ زدگی سطح معابر خبر داد و افزود: مدارس متوسطه دوره اول و دوم این شهرستان نیز با دو ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

باهری با اشاره به تعطیلی مدارس دهستان سیرچ از توابع منطقه شهداد بیان کرد: مدارس منطقه شهدا نیز با توجه به سردی هوا و آبگرفتگی معابر فعالیت خود را با یک ساعت تاخیر آغاز خواهند کرد.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش از تعطیلی آموزش حضوری در مدارس دوره ابتدایی شهرستان کوهبنان خبر داد و گفت: مدارس متوسطه اول و دوم این شهرستان با دو ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز می کنند.

باهری از تعطیلی مدارس تمامی دوره های تحصیلی در فیض آباد راور و مدارس دوره ابتدایی و متوسطه بخش کوهساران راور و مدارس دوره ابتدایی روستاهای خورند، بغیجان و ریحان از توابع شهرستان راور خبر داد.

وی از تعطیلی مدارس پیش دبستانی و ابتدایی در شهر رفسنجان و مس سرچشمه با توجه به برودت هوا و آبگرفتگی معابر خبر داد و افزود: آموزش در این مدارس به صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی پیگیری می شود.

باهری گفت: آموزش حضوری در مدارس پیش دبستانی و دوره ابتدایی منطقه نوق نیز روز چهارشنبه تعطیل اعلام شد و آموزش از طریق فضای مجازی پیگیری شد.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: آموزش حضوری در مدارس دهبکری و ابارق از توابع شهرستان بم نیز تعطیل و آموزش از طریق غیرحضوری پیگیری شد.

باهری با اشاره به تعطیلی مدارس دوره ابتدایی و پیش دبستانی در شهرستان زرند از تعطیلی و آموزش مجازی در تمامی دوره های تحصیلی مناطق دشتخاک و سربنان از توابع این شهرستان به علت برودت هوا و یخ زدگی معابر خبر داد.

وی تاکید کرد: با توجه به تعطیلی مدارس متوسطه دوم در برخی از مناطق امتحانات نهایی در موعد مقرر برگزار می شود.

2 کشته و 10زخمی در سوانح رانندگی محورهای مواصلاتی خواف /کولاک و بوران برف در تمامی محورها
در پی وقوع دو حادثه رانندگی جداگانه در محورهای مواصلاتی شهرستان خواف ۲ نفر کشته و ۱۰ نفر نیز زخمی شدند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان خواف در تشریح جزئیات یکی از این حوادث گفت: در سوانح رانندگی روز سه شنبه ۲۰ دی در مسیرهای مواصلاتی خواف ۲ نفر کشته و ۸ نفر مصدوم شدند.

علی شاه آقاسی خاطرنشان کرد: برابر گزارش اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای شهرستان خواف بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ با خودروی پراید، در شامگاه امروز، متأسفانه دو نفر شامل یک زن جوان و فرزند خردسالش فوت و ۸ نفر نیز مصدوم شدند.

وی افزود: به محض اعلام گزارش حادثه مذکور، دو دستگاه آمبولانس اورژانس و یک دستگاه آمبولانس هلال‌احمر به همراه تجهیزات به محل تصادف اعزام و تعداد هشت نفر مصدومان این حادثه برای مداوا به بیمارستان ۲۲ بهمن شهر خواف منتقل شدند.

شاه آقاسی یادآور شد، قبل از شروع بحران کنونی و برودت هوا، بازبینی تجهیزات، ماشین‌آلات و نیروهای انسانی شامل پزشکان متخصص و سایر کادر بهداشتی درمانی صورت گرفت و این مجموعه در آماده‌باش کامل برای ارائه خدمات سریع به حوادث احتمالی است.

محمد افشار مقدم، رئیس جمعیت هلال‌احمر خواف هم با اشاره به جزئیات حادثه دیگری در این شهرستان اعلام کرد: در سانحه دیگری یک دستگاه خودروی وانت مزدا با کامیون برف روب در نزدیکی پل رجکو در محور خواف به تایباد برخورد کرد که دو نفر مصدوم این حادثه برای درمان به بیمارستان ۲۲ بهمن خواف منتقل شدند.

رئیس اداره امور راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواف هم اظهار کرد: همه محورهای مواصلاتی خواف درگیر کولاک و بوران برف است.

علی جعفرنیا با بیان اینکه سطح جاده‌ها لغزنده است؛ از مردم خواست از سفرهای غیر ضروری به صورت جدی خودداری کنند و در صورت نیاز به تردد در جاده‌های مواصلاتی خواف، موارد ایمنی خودرو به ویژه زنجیر چرخ، سلامت امور فنی خودرو، احتیاط در رانندگی و پوشش گرم سرنشینان را مدنظر داشته باشند.

وی افزود: روز سه شنبه گذشته یک مورد در راه مانده در مسیر مواصلاتی خواف به قاین گزارش شد که با تلاش نیروهای راهداری، امدادرسانی به آن انجام شد.

به گفته جعفر نیا، شهرستان خواف، ۸۸۰ کیلومتر راه مواصلاتی دارد که تا این لحظه همه مسیرهای مواصلاتی باز اما سطح جاده‌ها لغزنده و کولاک و سرمای شدید در این مسیرها حاکم است.

برف ‌مدارس کدام استان‌ها را تعطیل کرد؟/ آخرین وضعیت ساعت کار ادارات‌ + جزئیات
بارش برف، کاهش دما و یخبندان این روزها سبب تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و دورکاری اداره‌های برخی از استان‌های کشور و یا تاخیر در آغاز به‌کار آن شده است.

بارش برف سبب تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و دورکاری اداره‌های برخی از استان‌ها شد. با توجه به آخرین پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی‌ هوای 19 استان کشور با بارش برف، باران و وزش باد شدید همراه است.

هواشناسی کشور نسبت به کولاک برف،‌ آب‌گرفتگی معابر و کاهش شدید دما و خسارت به کشاورزان در نقاط مختلف کشور هشدار داده و از مدیریت بحران در استان‌ها نیز خواسته شده آمادگی لازم را داشته باشند.

همچنین شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است، با ورود یک سامانه بارشی جدید و تشدید برودت هوا و آغاز یک دوره سرمای پایدار در کشور، پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری از مرز 670 میلیون مترمکعب در روز فراتر رود.

از هموطنان عزیز درخواست شده با رعایت نکات ساده مانند، پوشیدن لباس گرم، استفاده از پرده‌های ضخیم در منازل و سایر موارد، کاهش 10 درصدی مصرف گاز در بخش خانگی را رقم بزنند تا امکان حفظ جریان پایدار گاز برای تمام نقاط کشور فراهم باشد.

در همین راستا مدارس، دانشگاه‌ها و اداره‌های برخی از استان‌های کشور غیر حضوری و دورکاری شده یا اینکه با تاخیر آغاز می‌شود.

تعطیلی ادارات و مدارس زنجان
سیدمحمد شعاعی معاون امور عمرانی استاندار زنجان اظهار داشت: با توجه به سرد شدن هوا و ورود سامانه جدید بارشی به کشور و استان زنجان جلسه مدیریت بحرانی در استانداری زنجان برگزار شد.

وی اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد به‌منظور صرفه‌جویی مصرف گاز ، مدارس ابتدایی استان روز چهارشنبه 21 دی ماه به‌شکل غیر حضوری انجام شود. البته امتحانات مقاطع متوسطه و دانشگاه‌ها طبق برنامه برگزار می‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری زنجانافزود: ادارات استان به غیر از دستگاه‌های خدمات‌رسان و بانک ها روز چهارشنبه 21 دی ماه از ساعت 9 صبح آغاز به‌کار می‌کند. ادارات استان به جز دستگاه های خدمات‌رسان و بانک‌ها روز پنجشنبه 22 دی ماه تعطیل است.

مدارس نوبت عصر برخی شهرستان‌های لرستان تعطیل شد
مهدی پازوکی مدیر‌کل مدیریت بحران لرستان اظهار داشت: به دلیل بارش سنگین برف مدارس در مقاطع پیش‌دبستانی و ابتدایی شهرستان‌های ازنا، الیگودرز و دورود برای نوبت عصر امروز تعطیل و آموزش به صورت مجازی انجام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان: امتحاناتی که در بخشهای شهرستان الیگودرز به دلیل مسدود بودن راه ها برگزارنشده است پس از برگزاری آخرین امتحان مجددا برگزار می شود.

تعطیلی برخی مدارس اصفهان به علت بارش برف
جلال سلمانی رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به بارش برف در برخی از شهرستان‌های استان، در خصوص نحوه فعالیت مدارس این مناطق اظهار داشت: به علت بارش برف، امروز سه‌شنبه 20 دی مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه اول شهرستان فریدونشهر تعطیل خواهد بود و مدارس مقطع متوسطه دوم نیز با یک ساعت تاخیر آغاز به کار کردند.

بارش برف زمستانی در اصفهان
وی افزود: مدارس مقاطع ابتدایی شهرستان چادگان نیز در روز سه‌شنبه تعطیل شدند و امتحانات مقطع متوسطه اول و دوم این شهرستان با نظر مدیر آموزشگاه در زمان دیگری برگزار خواهد شد. همچنین مدارس شهرستان خوانسار نیز با یک ساعت تاخیر آغاز به کار کردند. علاوه بر این مدارس مقاطع ابتدایی و متوسطه شهرستان تیران و کرون نیز تعطیل بوده و امتحانات مقطع متوسطه با نظر مدیر آموزشگاه در زمان دیگری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تعطیلی تمامی مقاطع مدارس شهرستان باغ‌بهادران ، گفت: امروز مدارس مقطع ابتدایی شهرستان فریدن نیز تعطیل هستند.در شهرستان سمیرم نیز به علت بارش برف، مدارس مقطع ابتدایی تعطیل شدند. همچنین در شهرستان شهرضا نیز مدارس مقاطع ابتدایی در روز سه شنبه تعطیل بوده و امتحانات مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان برگزار خواهد شد. در نهایت به علت بارش برف مدارس کلیه مقاطع شهرستان بویین میاندشت تعطیل شدند.

مدارس استان گلستان تعطیل شد
به علت برودت هوا، مدارس تمامی مقاطع تحصیلی استان در دو روز آینده به صورت غیرحضوری و در بستر پیام‌رسان “شاد” برگزار خواهد شد. امتحانات نهایی طبق برنامه و به صورت “حضوری” برگزار می‌شود.

با توجه به دستور علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان و با توجه به افت شدید دما و مصوبه شورای اداری استان فعالیت آموزشی و پرورشی مدارس در سطح استان به صورت غیرحضوری و در بستر پیام‌رسان شاد برگزار خواهد شد.

بنابراین اطلاعیه، امتحانات نهایی پایه دوازدهم و هماهنگ استانی پایه نهم (ویژه بزرگسالان) در شهرستان‌ها و مناطق به قوت خود باقی است و راس ساعت مقرر برگزار خواهد شد.همچنین دیگر امتحانات داخلی در شهرستان‌ها و مناطق به تاریخ دیگری موکول خواهد شد.

تعطیلی تمام ادارات خراسان جنوبی در 21 و 22 ‌دی ماه
جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی صبح امروز در جلسه ستاد مدیریت مصرف انرژی استان، اظهار داشت: با توجه به افت شدید دما در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تمام ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان تعطیل شد.

وی تأکید کرد: تعطیلی ادارات و دستگاه ‌های اجرایی، صرفاً به جهت تأمین رفاه عموم مردم اتفاق افتاده است. براساس مصوبه این کارگروه، تمام ادارات، سازمان‌‌ها و دستگاه‌های اجرایی در روزهای 21 و 22 دی‌ماه تعطیل بود. مراکز امدادی – عملیاتی، دستگاه‌های خدمات‌رسان و حوزه‌های بهداشتی و درمانی از اجرای این طرح مستثنی هستند و همچنان به ارائه خدمات ادامه خواهند داد.

بارش برف ادارات و مدارس چهارمحال و بختیاری را تعطیل کرد
با ورود یک سامانه بارشی به استان چهارمحال و بختیاری از روز دوشنبه گذشته 19 دی ماه ، بارش برف مناظق و شهرستان‌های این استان را فرا گرفت. براساس اطلاعیه آموزش و پرورش استان، با توجه به شدت بارش برف در استان و لغزندگی معابر، روز سه شنبه 20 دی ماه فعالیت آموزشی کودکستان‌ها و دبستان‌های استان به صورت غیرحضوری در شبکه شاد برگزار شد.

همچنین تمامی مدارس متوسطه اول و دوم تعطیل و امتحانات داخلی و هماهنگ این مدارس لغو و زمان برگزاری این آزمون‌ها متعاقباً توسط مدارس اعلام خواهد شد.

طبق اطلاعیه مدیریت بحران و استانداری استان نیز با توجه به بارش شدید برف و حسب موافقت استاندار چهارمحال و بختیاری تمامی ادارات، سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسر استان به استثنای ادارات خدمات‌رسان و مراکز بهداشتی و درمانی روز سه‌شنبه، بیستم دی‌ماه تعطیل شد.

80 درصد مدارس استان بوشهر غیرحضوری شد
روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به غیرحضوری شدن مدارس 8 شهرستان استان بوشهر، اظهار کرد: به دلیل احتمال وقوع بارش‌های رگباری و آبگرفتگی معابر، تمامی مدارس 8 شهرستان بوشهر، دشتستان، تنگستان و دشتی، دیر، کنگان، جم و عسلویه سه‌شنبه 20 دی‌ماه به صورت غیرحضوری و مجازی دایر بود.

در این اطلاعیه آمده است: همچنین تمامی کودکستان‌ها و آموزشگاه‌های علمی و زبان در 8 شهرستان یاد شده در نوبت صبح تعطیل خواهند بود. امتحانات پایه دوازدهم امروز 20 دی ماه برگزار می‌شود.

بارش برف مدارس برخی شهرهای استان مرکزی را غیرحضوری کرد
“اسماعیل جیریایی” رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به تعطیلی مدارس اظهار داشت: براساس تصمیم اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی و هماهنگی به عمل آمده با ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی همه مدارس دوره ابتدایی نوبت صبح در شهرستان‌های خمین، شازند و منطقه سربند روز سه شنبه بیستم دی ماه به دلیل بارش برف و لغزندگی معابر به صورت غیرحضوری فعالیت آموزشی و پرورشی خود را پیگیری کردند.

وی افزود: این تعطیلی مربوط به مدارس و همچنین آموزشگاه‌های تحت پوشش آموزش و پرورش استان مرکزی دوره ابتدایی و آن هم نوبت صبح بود و تصمیمی درباره نوبت عصر گرفته نشد.

تعطیلی برخی مدارس کهگیلویه و بویراحمد بر اثر بارش برف
سیدولی موسوی‌نژاد سخنگوی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: با هماهنگی با ستاد مدیریت بحران استان و با توجه به بارش برف و افت شدید دما فعالیت آموزشی و پرورشی مدارس در سطح شهرستان‌های بویراحمد، دنا مارگون، قلعه رئیسی و دیشموک در همه مقاطع روز سه شنبه 20 دی‌ماه تعطیل شد.

وی تعطیلی مدارس را در این شهرستان‌ها و مناطق در دو نوبت صبح و عصر اعلام کرد و افزود: امتحانات داخلی و هماهنگ استانی در شهرستان‌ها و مناطق به تاریخ دیگری موکول خواهد شد.

کیامرث حاجی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: سه شنبه 20 دی‌ماه دستگاه‌های اجرایی با دو ساعت تاخیر شروع به کار کردند.

سیدولی موسوی‌نژاد اظهار کرد: مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه اول شهرستان کهگیلویه روز سه شنبه 20 دی ماه به دلیل بارش شدید باران و برودت هوا تعطیل شد.

وی تعطیلی این مدارس را در دو نوبت صبح و عصر عنوان کرد و افزود: امتحانات کنسل و به زمان دیگری موکول می‌شود.

سرما مدارس آوج و الموت شرقی در استان قزوین را تعطیل کرد
به دلیل بارش برف و برودت هوا فعالیت مراکز پیش دبستانی و تمامی مدارس ابتدایی و استثنایی، شهری و روستایی شهرستان آوج و منطقه الموت شرقی در نوبت صبح سه‌شنبه 20 دی ماه از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش غیرحضوری اعلام شد.

همچنین اداره‌کل آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل سرمای شدید هوا حضور عوامل اجرایی در مدارس آوج و الموت شرقی اجباری نیست.

دانشگاه و مدارس آذربایجان غربی تعطیل شد
‌براساس اعلام روابط عمومی دانشگاه ارومیه، با توجه به بررودت هوا و افزایش مصرف گاز، تمامی فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اداری دانشگاه ارومیه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل اعلام شد.

در این اطلاعیه اعلام شده، امتحانات دانشجویان در روزهای ذکر شده لغو و به ایام پس از امتحانات موکول می‌شود که زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

این اقدام دانشگاه ارومیه به دنبال اخطار در خصوص مصرف گاز در کشور و تغییر ساعت کاری ادارات و مراکز دولتی در استان‌های مختلف انجام شد.

روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس تصمیم کارگروه سوخت استان مبنی بر پیش بینی برودت هوا و افت شدید دما و صرفه جویی در مصرف انرژی ، تمامی مدارس استان آذربایجان غربی سه شنبه و چهارشنبه (20 و 21 دی ماه) غیرحضوری و آموزش از طریق شبکه شاد انجام پذیرفت.

این اطلاعیه افزوده است: امتحانات نهایی پایه دوازدهم طبق برنامه برگزار خواهد شد. امتحانات داخلی لغو و زمان برگزاری متعاقبا از طریق مدیران مدارس به دانش اموزان و اولیای گرامی اطلاع رسانی خواهد شد.

تعطیلی مدارس کردستان در روزهای 20 و 21 دی‌ماه
بنا به پیشنهاد شرکت گاز استان و موافقت استاندار کردستان با توجه به اخطار وضعیت نارنجی هواشناسی و برودت هوا و سرمای شدید و به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، مهدهای کودک و مدارس استان کردستان در تمام مقاطع تحصیلی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 20 و 21 دی‌ماه فعالیت خود را با 2 ساعت تاخیر (از ساعت 9:30 دقیقه صبح) آغاز کردند.

همچنین فعالیت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بانک‌ها، مراکز آموزش عالی و نهادهای عمومی به استثناء مراکز امدادی، خدماتی، درمانی و شعب منتخب بانک‌ها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 20 و 21 دی‌ماه از ساعت 9:30 دقیقه صبح است.

مدارس نوبت عصر در 3 شهرستان استان مرکزی تعطیل شد
اسماعیل جیریایی رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به تصمیمات درباره فعالیت مدارس عصر امروز اظهار داشت: براساس هماهنگی به عمل آمده با ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی و پیش بینی هواشناسی مبنی بر کاهش دما در ساعات پایانی روز همه مدارس و آموزشگاه های تحت پوشش آموزش و پرورش استان مرکزی دوره ابتدایی در شهرستان های اراک، خمین و شازند در نوبت عصر روز سه شنبه بیستم دی ماه به دلیل بارش برف و لغزندگی معابر به صورت غیرحضوری فعالیت آموزشی و پرورشی خود را پیگیری کردند.

وی افزود: این تعطیلی مربوط به مدارس و همچنین آموزشگاه‌های تحت پوشش آموزش و پرورش استان مرکزی دوره ابتدایی و آن هم نوبت عصر بود.

تعطیلی مدارس خراسان رضوی تا پایان هفته
بنا به پیشنهاد ستاد انرژی استان و موافقت استاندار خراسان رضوی با توجه به برودت هوا و سرمای شدید و به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، مهدهای کودک و مدارس استان خراسان رضوی در تمام مقاطع تحصیلی از روز سه شنبه مورخ بیستم دی ماه لغایت پایان هفته تعطیل و فعالیت های آموزشی بصورت غیر حضوری برگزار شد.

همچنین فعالیت کارکنان دستگاه های اجرایی، ادارات، بانک ها، مراکز آموزش عالی و نهادهای عمومی به استثناء مراکز امدادی، خدماتی، درمانی و شعب منتخب بانک ها در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه مورخ 21 و 22 دی ماه به صورت دورکاری بود.

‌‌تعطیلی مدارس خراسان شمالی در 21 و 22 دی ماه
محمدتقی ولیان مدیرکل حوزه استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: با دستور استاندار خراسان شمالی و با توجه به افت شدید دما و مصوبه کارگروه هماهنگی و تامین پایدار سوخت زمستانی فعالیت تمام ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی از فردا 20 دی تا 22 دی 1401 دور کار بوده است.

وی افزود: مراکز امدادی، عملیاتی، خدمات رسان، بهداشت و درمان از اجرای این طرح مستثنی هستند.

به گفته ولیان، فعالیت های آموزشی و پرورشی تمام مراکز آموزشی و دانشگاهی نیز به صورت غیر حضوری و در بستر فضای مجازی است و تنها حوزه های آزمون نهایی و سراسری مدارس آموزش و پرورش به قوت خود باقی است.

جزئیات تعطیلی مدارس استان فارس
اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان فارس اعلام کرد: با توجه به بارش برف در برخی مناطق استان فارس، کلاس‌های درس به شکل حضوری در روز سه‌شنبه 20 دی‌ماه در نوبت صبح در تمامی مدارس شهرستان‌های اقلید، خرمب‌ید، آباده و بخش مرکزی شهرستان سپیدان تعطیل و به شکل غیرحضوری و از طریق سامانه شاد و دیگر سامانه‌ها برگزار شد، بنابراین اطلاعیه، آموزش در تمامی مدارس شهرستان شیراز، کازرون و فیروزآباد نیز به علت بارندگی شدید و آب گرفتگی معابر در نوبت صبح به صورت غیرحضوری برگزار شد.

بر همین اساس تمام کلاس‌های درس مدارس شهرستان بیضا و بخش همایجان شهرستان سپیدان نیز با تاخیر یک و نیم ساعته و راس ساعت 9 صبح آغاز شد.

بنابر این اطلاعیه، امتحانات نهایی پایه دوازدهم و هماهنگ استانی پایه نهم (ویژه بزرگسالان) در همه مناطق استان به قوت خود باقی است و راس ساعت مقرر برگزار خواهد شد، همچنین سایر امتحانات داخلی در این مناطق لغو با تصمیم شورای مدرسه به تاریخ دیگری موکول خواهد شد.

یخبندان و سرمای شدید اصفهان را فرا می‌گیرد/ کلیه راه‌های اصلی استان باز است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در روز 21 دی ماه کاهش دما و یخ‌زدگی معابر را داشتیم و روز پنجشنبه و جمعه سامانه ریزش هوای سرد را شاهد بودیم و شدت کاهش دما در نیمه شمالی و شرقی استان بود و بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد هوا سردتر شد.

یخبندان و سرمای شدید اصفهان را فرا گرفت/ همه راه‌های اصلی استان باز است
منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به بارش برف در استان اظهار داشت: با استقرار سامانه بارشی در استان از شب دوشنبه گذشته شاهد بارش برف و باران بودیم که بیشتر بارش‌ها به صورت برف بود و همه مناطق استان را دربر گرفت.

وی با بیان اینکه این سامانه جبهه‌های جنوبی و غربی را فرا گرفت و همزمان دو جبهه با هم طلاقی پیدا کرد و بارش برف را برای استان به همراه آورد، افزود: بیشترین بارش‌ها مربوط به سمیرم و فریدون‌شهر به ترتیب با ۵۵ و ۵۲ سانتی‌متر برف است و غرب و جنوب بیشترین بارش برف را در سطح استان داشته‌اند.

راه‌های روستایی فریدون‌شهر، چادگان و سمیرم مسدود است
شیشه‌فروش با اشاره به وضعیت راه‌های مواصلاتی شهری و روستایی استان گفت: همه راه‌های اصلی باز است اما راه‌های روستایی فریدون‌شهر، چادگان و سمیرم مسدود است و برق در مناطقی از زرین‌شهر و فریدون شهر قطع شده و مخابرات نیز در یکی از مناطق فریدونشهر و سمیرم قطع شده بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تیم‌های امدادی از شب گذشته در محورهای مواصلاتی استان استقرار پیدا کردند، ادامه داد: بارش برف ترافیک‌هایی در بزرگراه‌های استان ایجاد کرد که با کمک پلیس و شهرداری کنترل شد و خسارت جانی گزارش نشد و تنها ۷ مورد تصادف و خروج از راه اتفاق افتاد.

وی با اشاره به امدادرسانی به ۲۲۰ خودرو که در راه‌ها مانده بودند، عنوان کرد: به تدریج این سامانه از استان خارج می‌شود و تا عصر بارش‌ها کاهش پیدا می‌کند.

کاهش ۱۲ درجه‌ای دما در سطح استان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه با گذر این موج ناپایدار کاهش جدی دما از اواخر چهارشنبه تا اوایل شنبه برای استان پیش‌بینی شده است، گفت: روز چهارشنبه 21 دی ماه کاهش دما و یخ‌زدگی معابر را داشتیم و روز پنجشنبه و جمعه سامانه ریزش هوای سرد را خواهیم داشت و شدت کاهش دما در نیمه شمالی و شرقی استان خواهد بود و بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد هوا سردتر می‌‎شود.

وی با توصیه به گلخانه‌داران و مرغداری‌ها و تأکید بر محافظت از یخ‌زدگی لوله‌ها و مخازن آب تصریح کرد: توصیه می‌شود مردم در مصرف گاز و برق صرفه جویی کنند، شرکت‌های گاز و برق برای اینکه گاز و برق قطع نشود در صنایع محدودیت مصرف ایجاد کرده‌اند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از بارش برف و باران در جاده‌های ۱۱ استان کشور خبر داد و با تشریح آخرین وضعیت ترافیکی اعلام کرد که ۲۱ محور نیز مسدود است.

سرهنگ احمد شیرانی درباره آخرین وضعیت جوی جاده‌های کشور گفت: برابر آخرین گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور شاهد بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های تهران، اردبیل، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سمنان هستیم. همچنین در برخی از محورهای استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان، قم و مرکزی نیز بارش باران گزارش شده است.

وی افزود: در همین راستا نیز رانندگان باید توجه داشته باشند که استفاده از زنجیرچرخ در محورها و گردنه‌های کوهستانی برف‌گیر الزامی است. رعایت فاصله طولی مناسب و سرعت مطمئنه و پرهیز از سبقت غیرمجاز موضوع دیگری است که رانندگان باید در شرایط برفی و بارانی رعایت کنند.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا همچنین از مه گرفتگی در ارتفاعات استان‌های ایلام، اصفهان، خوزستان و بوشهر خبر داد و گفت: در این شرایط رانندگان حتما باید چراغ وسیله نقلیه خود را روشن کرده و با سرعت مطمئنه و دقتی مضاعف رانندگی کنند.

شیرانی درباره آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور نیز گفت: تردد در تمامی محورها روان گزارش شده و تنها در محور آزادراه قزوین – کرج از محمد شهر تا ساسانی و پل فردیس تا پل کلاک ترافیک نیمه سنگین است. همچنین وضعیت مشابه از شهرک جهان نما تا ورد آورد وجود دارد. در مقاطعی از طول محور شهریار – تهران هم ترافیک پرحجم گزارش شده است.

وی درباره میزان تردد در جاده‌ها نیز گفت: براساس تصاویر و اطلاعات دریافتی از سامانه‌های ترددشمار در شبانه ‌روز گذشته تردد در جاده‌های کشور نسبت به روز قبل‌تر خود حدود هشت درصد کاهش داشته که بخشی از آن به دلیل مداخلات جوی و کاهش دما بوده است. ساعات اوج تردد نیز بین ۱۶ تا ۱۷ و بوده کمترین تردد نیز بین ساعات سه تا چهار انجام شده است. محورهای دارای بیشترین تردد نیز در این مدت به ترتیب آزادراه کرج – قزوین، آزادراه کرج – تهران، آزادراه قزوین – کرج، آزادراه تهران – کرج و آزادراه ساوه – تهران بوده است.

کدام یک از جاده‌ها مسدود است؟
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره محورهای دارای انسداد نیز گفت: محور قدیم خرم آباد – پلدختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد – پل زال و محور خرم آباد – کوهدشت انجام می‌شود. همچنین محورهای ریگان – ایرانشهر، تایباد – باخرز، محور قدیم مشهد – باغچه، آزادراه کنارگذر شمالی (کمربند سبز)، بیرجند- قاین، قاین – گناباد و گناباد – فردوس نیز جزو محورهای شریانی دارای انسداد است.

شیرانی درباره دیگر محورهای غیرشریانی دارای انسداد نیز گفت: محورهای پونل – خلخال، جاسک – بشاگرد، گناباد – کاخک، منوجان – هشتبندی، مشهد – کلات، بیرجند – درمیان، شمشک – دیزین، لاسم – ارجمند، وازک – بلده، سروآباد – پاوه، سی سخت – پادنا، محور جدید هشتگرد – طالقان و گنجنامه – تویسرکان نیز تا اطلاع بعدی مسدود است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اعلام شماره ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از شروع سفر حتما با این شماره تماس بگیرند و با اطلاع از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌ها و نیز محورهای دارای انسداد و محدودیت ترافیکی، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای انجام سفرهای خود انتخاب کنند.

احتمال قطع گاز در اسفراین/ مردم به دنبال لوازم گرمایشی جایگزین باشند
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: احتمال قطع گاز در شهرستان اسفراین جدی است و از مردم درخواست داریم که به دنبال تهیه لوازم گرمایشی جایگزین باشند.

سیدمحمود هاشمی روز پنجشنبه اظهار کرد: به دنبال کاهش دمای شدید هوا در خراسان شمالی، مصرف گاز در استان به شدت افزایش یافته و شهرستان اسفراین با افت فشار مواجهه است.

وی تصریح کرد: احتمال قطعی گاز در این شهرستان از بعداز ظهر روز(پنجشنبه) وجود داشت بنابراین از مردم تقاضا می شود تمهیدات لازم برای تهیه لوازم گرمایشی جایگزین را فراهم کنند تا در صورت قطع گاز با مشکل گرمایشی روبه رو نشوند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی ادامه داد: توصیه ما این است که مردم وسایل گرمایشی برقی را جایگزین وسایل گازی نکنند؛ از آنجایی که شرکت پخش فرآورده های نفتی آمادگی توزیع نفت در صورت قطع گاز را دارد از مردم اسفراین انتظار داریم تا از وسایل گرمایشی نفتی استفاده کنند.

پیش تر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی اعلام کرد که ۱۰ تانکر نفت سفید برای تامین سوخت بخش خانگی در این شهرستان مستقر شده است.

بارش برف پس از وقفه طولانی در مناطق مختلف خراسان شمالی از سحرگاه دوشنبه جاری آغاز و فعالیت این سامانه بارشی تا اوایل هفته آتی در استان فعال است.

مصرف گاز خانگی در خراسان شمالی با سرمای زمستانه و برودت هوا افزایش چشمگیری یافته است و این روند فعالیت بسیاری از صنایع استان را کند کرده و نیاز است تا شهروندان در این فصل مصرف این سوخت گرانبها را مدیریت کنند.

اینک مصرف گاز نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، سیمان بجنورد، پتروشیمی، صنایع دیگر و سایر صنایع و واحد های تویلدی استان محدود و بعضا قطع شده است که این امر با دستور دیسپچینگ ملی گاز ایران و از طریق مراجع ذیصلاح کنترل و اعمال می شود.

اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی کاهش ۲۴ درجه ای دمای هوا را در سردترین ساعات پیش بینی کرده است که در شبانه روز دوشنبه 19 دی ماه برخی از مناطق استان دما به زیر ۲۴ درجه سانتیگراد نیز رسید.

برودت هوا و افت فشار گاز موجب شد تا تمامی جایگاه های “سی‌ان‌جی” این استان تا اطلاع ثانوی از مدار خدمات دهی خارج شود.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر در شمال شرق کشور واقع است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.