کد خبر : 28338
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

هشدار تشدید ناپایداری جوی در ۲۱ استان

هشدار تشدید ناپایداری جوی در ۲۱ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار تشدید ناپایداری‌های جوی در ۲۱ استان از جمله تهران از احتمال طغیان رودخانه‌ها، خسارت به سازه‌های موقت و آب‌گرفتگی خبر داد.

به گزارش تیتر حادثه 

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق استان‌های واقع در شمال غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی رگبار،‌رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گردوخاک و در برخی مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

فردا و روز پنجشنبه علاوه بر این مناطق در برخی مناطق غرب، خراسان شمالی و روز جمعه در شمال شرق کشور و دامنه‌های البرز شرقی این وضعیت پیش‌بینی می‌شود. شنبه هفته آینده نیز در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات شمال عرب رگبار پراکنده روی می‌دهد. شدت بارش‌های امروز برای استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و فردا چهارشنبه برای استان‌های ساحلی دریای خزر شمال غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

طی ۵ روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی مناطق استان‌های اصفهان، یزد، کرمان،‌ سیستان و بلوچستان و شرق فارس رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی همراه با گردوخاک پیش‌بینی شده است.

همچنین امروز تا پنجشنبه در استان‌های قزوین،‌ البرز، تهران و قم در ساعات بعدازظهر تندباد لحظه‌ای و خیزش گردوخاک و از سه‌شنبه تا جمعه در شرق و جنوب غرب کشور در برخی ساعات وزش باد شدید همراه با گردوخاک پیش‌بینی شده است.

روزهای چهارشنبه تا جمعه به دلیل نفوذ هوای خنک کاهش دما در نوار شمالی کشور روی می‌دهد. دریای خزر و نیز از سه‌شنبه تا پنجشنبه مواج است.

توصیف سامانه اول: تداوم فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، صاعقه، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۶: سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات و دامنه نیمه جنوبی و نیمه شمالی سمنان، قم، شمال اصفهان، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و زنجان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۷: سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات و دامنه نیمه جنوبی و نیمه شمالی سمنان، قم، شمال اصفهان، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، زنجان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، کرمان، ارتفاعات و دامنه نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، یزد، شمال فارس، نیمه شمالی سمنان، خراسان شمالی، مرکزی و همدان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹: خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، ارتفاعات کرمان، اصفهان و یزد.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی و تشدید ناپایداری محلی(بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۶

نوع مخاطره: رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی، برخی نواحی ریزش تگرگ و در نقاط مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۶: تهران، البرز، قزوین، اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی و دامنه و ارتفاعات در استان‌های گیلان، مازندران، غرب گلستان و مرکز و غرب و جنوب غرب کرمان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف.

توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید و گرد و خاک

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک
منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۶: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سمنان، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۷: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سمنان، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و سمنان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹: خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: عصر جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال غربی تا ۲۴ نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر ۱.۲ متر و در نواحی دوراز ساحل تا حداکثر ۲ متر.

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۶: نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان و مازندران.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۷:نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان و مازندران.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸:نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان و مازندران.

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان، مازندران و گیلان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد های دریایی شناورهای سبک، صیادی و مسافربری.

توصیه: منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری فعالیت‌های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.