کد خبر : 28411
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶

انتقاد رئیس سازمان محیط زیست از نحوه دستگیری ۲ مدیر سازمان

انتقاد رئیس سازمان محیط زیست از نحوه دستگیری ۲ مدیر سازمان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستگیری ۲ مدیر سازمان محیط زیست در ماه‌های گذشته گفت: نحوه دستگیری این دو مدیر درست نبود و متاسفانه حرمت افراد حفظ نشد.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست اظهار کرد: ارزیابی محیط زیستی یکی از وظایف اصلی سازمان محیط زیست است.

وی ادامه داد: پروژه رشت ـ آستارا در سال ۱۳۷۸ گزارش ارزیابی محیط زیستی‌اش را به سازمان ارسال کرده و چندین مرحله رفت و برگشت شده است. آخرین بحثی که در این خصوص مطرح است، همکاران ما پیشنهاد کردند به صورت تونل یا خط ریلی باشد و مطمئن باشید تا زمانی که کارشناسان ما نظرشان برآورده نشود، مجوز محیط زیستی داده نمی‌شود.

نگاه محیط زیستی در کلیت حکمرانی کشور شکل گرفته است

سلاجقه درباره حفاظت از محیط‌زیست در دید حاکمیت تصریح کرد: رویکردی که رهبر معظم انقلاب به محیط زیست دارند و محیط زیست را تزئینی و تجملاتی نمی‌دانند، باید در کلیت حکمرانی مورد توجه قرار گیرد. در این دولت هیچ پروژه و طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست، کلنگش به زمین نخورد و این دیدگاه در کلان حاکمیت شکل گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته زیرساخت‌هایی برای توسعه کشور در سال‌های اخیر انجام نشده و نیاز به توسعه است که این مورد باعث شده تا گاهی مسئولان نسبت به محیط زیست کم‌لطفی کنند اما دیدگاه اهمیت به محیط زیست کم‌کم در خصوص مدیران نیز شکل گرفته است. اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست را وظیفه همه می‌داند و در جهت مردمی‌سازی محیط زیست ما گام‌های بزرگی برداشتیم و در یک نمونه بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست در کشور ایجاد شد و امسال در حال برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌هایمان در این خانه‌ها هستیم‌.

سلاجقه افزود: برای بیش از ۲۴۰۰ روستای کشور هم برنامه‌ریزی کردیم و برای معیشت پایدار آنها اقدام کرده‌ایم. مورد دیگر بحث حفاظت مشارکتی است که نقش زیادی در حفظ محیط زیست دارد، در این خصوص لایحه حفاظت مشارکتی را به دولت فرستاده‌ایم.

وی بیان کرد: با ادامه این سیاست‌ها، اتفاقات خوبی در زمینه نقش محیط زیست در حاکمیت و هم در نگاه مردم به محیط زیست خواهد افتاد. از نظر مالی نیز این نگاه به محیط زیست در بودجه سازمان اعمال شد و بودجه ما نسبت به میانگین افزایش بودجه سایر دستگاه‌ها بیشتر بوده است؛ همچنین ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه سایر دستگاه‌ها در زمینه محیط زیست در سال ۱۴۰۲ است.

مکان‌یابی جدید برای پسماندهای سراوان در دستور کار است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره دپو پسماند در شمال کشور توضیح داد: در این زمینه، چندین گزینه در ستاد پسماند کشور مصوب شده است که عدم ورود پسماند، ایزوله کردن، ایجاد یک برش برای عدم نشست پسماند به منابع آب و خاک منطقه، تبدیل پساب و پسماند به ارزش افزوده، از جمله این موارد هستند.

سلاجقه ادامه داد: پیشرفت خوبی در این خصوص داشتیم و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در این ۵ مورد حاصل شده است؛ یکی از مشکلات ما تعویض شهرداران رشت در مدت زمان کمتر از یک سال است که برنامه‌ریزی‌ها را به هم می‌ریزد. در این خصوص تصمیم شد تا سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌ها به جای شهرداری رشت، انجام وظیفه کند.

وی افزود: در استان‌های شمالی، مکان‌یابی دفع پسماند بسیار سخت است. ۳ گزینه برای مکان‌یابی کوه زباله سراوان انتخاب شده و به زودی تصمیم نهایی در این خصوص گرفته خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور درباره دستگیری ۲ مدیر سازمان محیط زیست در ماه‌های گذشته گفت: طبق اصلی که دولت مردمی انقلابی دارد و قولی که به مردم داده، فسادستیزی از اولویت‌ها و اقدامات مهم است که باید کشف و برخورد شود و آنچه که اتفاق افتاد توسط دستگاه‌های ذیربط بوده و کسانی که دستگیر شدند، پس از پیگیری ما، آزاد و در شغل خود مشغول هستند.

سلاجقه ادامه داد: از نظر ما چگونگی دستگیری بسیار مهم است که در خصوص مدیران ما نحوه دستگیری درست نبود و متاسفانه حرمت افراد حفظ نشد که این مورد برای ما جای سؤال داشت؛ باید دستگاه‌های مسئول در این باره توضیحات کامل دهند که چه اتفاقی افتاده و در این باره از دستگاه‌ها گله کردیم که آنها نیز با نظر ما موافق بودند.

وی گفت: پیگیر این موضوع هستیم اما هنوز دستگاه‌های مربوطه نه درخصوص اتهام وارده به این افراد و نه چرایی نحوه دستگیری پاسخی نداده‌اند.

طالبان هم به این نتیجه رسیده که مشکل تالاب هامون باید از طریق مذاکرات حل شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تنش‌های آبی تالاب هامون گفت: هیئت حاکمه افغانستان به مسئله حسن همجواری بی‌توجه است که این مورد ناشی از دخالت دولت‌های دیگر است اما خوشبختانه خودشان هم به این نتیجه رسیداه‌اند که مشکل باید از طریق مذاکرات حل شود. ما به هیچ وجه از حقابه مردم‌مان نمی‌گذریم و از تمام ظرفیت‌ها برای پیگیری حق مردم شریف سیستان استفاده می‌کنیم.

سلاجقه درباره اقدام قوه قضائیه در برخورد با مدیران متخلف در زمینه اجرای قانون هوای پاک گفت: هر جا قصوری باشد باید برخورد شود و در این زمینه با قوه قضائیه همکاری خوبی داریم. آلودگی هوا یک مسئله چندوجهی است که پیش از همه وزارت کشور، نیرو، صمت و جهاد کشاورزی باید اقدامات لازم را انجام دهند، سازمان هم به عنوان ناظر وظایف خود را انجام داده است که گزارشات را به طور مداوم برای دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌کند.

هیچ پروژه‌ای بدون مجوز سازمان محیط زیست کلنگ‌زنی نمی‌شود

وی درباره نقش مجوزهای ارزیابی محیط زیستی در طرح‌های توسعه کشور اظهار کرد: مجوز محیط زیست اگر صادر نشود تمام مجوزهای قبلی باطل است و تاکید رهبری، دولت و قانون بر محیط زیست به سازمان قدرت داده است. ما در این دولت مکان‌یابی مجدد چندین پروژه را تصویب کردیم و جلوی آنها ایستادیم که این مورد نشان می‌دهد دیوار محیط زیست کوتاه نیست.

معاون رئیس جمهور افزود: درباره راه آهن رشت ـ آستارا هم نخست باید قرارداد بین ایران و روسیه بسته می‌شد چرا که تا قراردادی نباشد پروژه‌ای نیست که بخواهیم برای آن مجوز صادر کنیم.

اجازه فساد در قرق‌های اختصاصی را نمی‌دهیم

سلاجقه درباره قرق‌های اختصاصی تصریح کرد: در بحث قرق‌های اختصاصی چندین درخواست را داشته‌ایم. ما بر نقش مردم در محیط زیست تاکید داریم اما همزمان نقش نظارتی خود را نیز به بهترین شکل انجام خواهیم داد و به هیچ وجه اجازه مفسده و یا رانت‌خواری در خصوص قرق‌ها را نخواهیم داد.

وی درباره همکاری با UNDP در خصوص اجرای پروژه معیشت جایگزین مردم حاشیه تالاب هامون گفت: این مورد به خوبی جلو می‌رفت اما اروپا به دلیل تحریم‌ها همکاری خود را قطع کرد اما ما وابسته به خارج نیستیم و در داخل کشور تامین اعتبار کردیم تا این پروژه با قدرت ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مکان‌یابی آرامستان جدید در تهران گفت: هر طرحی در شهر تهران توسط سازمان محیط زیست نظارت می‌شود و این مورد نیز مستثنی نیست.

سد چمشیر مشکلی ندارد

سلاجقه درباره آبگیری سد چمشیر توضیح داد: برخی سمن‌ها و بعضی از مراجع علمی که البته در این‌باره زیاد تخصصی عمل نکرده بودند، از ما مطالبه‌گری داشتند. ما هم مطرح کردیم که اجازه گتوند دوم را نمی‌دهیم. بنده شخصا از مجموعه سد بازدید کردیم و همراه با کارشناسان شوری آب را سنجیدیم و این نظارت همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به تشکیلات زمین‌شناسی در این منطقه بازدید مرتب از مجموعه اهمیت دارد و وقتی ما نتیجه تمام بازدیدها و گزارش‌هایمان را بررسی کردیم‌ متوجه شدیم که در بالادست سد روند مطلوبی داشتیم و مشکلی نیست اما در پایین دست شوری رودخانه بالاتر و Ec حدود ۴۰۰۰ را اندازه‌گیری کردیم. در مجموع بر اساس داده‌هایی که روزانه از سد چمشیر به ما می‌رسد، مشکلی وجود ندارد.

تا اصول کامل حقابه پیگیر دریاچه ارومیه هستیم

سلاجقه درباره دریاچه ارومیه گفت: در بحث دریاچه ارومیه، تکالیف سخت‌افزاری تقریبا تمام شده است و تا پایان خرداد نیز ۱۲۰ میلیون متر مکعب از تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه می‌ریزد. ۳۰۰ میلیون متر مکعب هم از سد شهید کاظمی وارد شد و از نظر بارش در این حوضه نیز شرایط مطلوب است.

وی ادامه داد: در مجموع پرداخت حقابه است که اهمیت دارد و ما در این مورد ایستاده‌ایم و تا حصول حقابه پیگیر دریاچه ارومیه و همچنین سایر تالاب‌های کشور هستیم.

یوز ایرانی هنوز از لبه پرتگاه انقراض فاصله نگرفته است

سلاجقه درباره پروژه یوز نیز اظهار کرد: دو مسئله در مشاهده بیشتر یوزها در محیط‌های مختلف وجود دارد که اولین مورد تجهیزات بیشتر همچون دوربین‌های مداربسته است که نصب می‌شود و خشکسالی مسئله دیگری است که باعث می‌شود طعمه‌ها کاهش یابد و یوز و پلنگ‌ها به محدوده زندگی انسان‌ها نزدیک و بیشتر مشاهده شوند و این که بگوییم این گونه از خطر انقراض فاصله گرفته دور از انتظار و کمی زود است.

در سازمان محیط زیست امضای طلایی نداریم

سلاجقه گفت: در سازمان محیط زیست امضای طلایی نداریم و پروسه صدور مجوزهای محیط زیستی طبق روال انجام می‌شود. به هیچ وجه اجازه دخالت و مفسده در صدور مجوزها را نمی‌دهیم‌. فرآیند گزارش ارزیابی محیط زیستی باید شفاف‌سازی شود تا اجازه مفسده داده نشود.

وی درباره ۴۱۱ پروژه فاقد مجوز محیط زیستی گفت: این پروژه‌ها از سال ۱۳۷۲ وجود داشته و بیش از ۹۶ درصد آنها مربوط به وزارتخانه نیرو و راه و شهرسازی است. بحث این ۴۱۱ پروژه برای نخستین بار در این دولت مطرح شد و پیگیر آن هستیم. در دولت سیزدهم به صنایع آلاینده نگاه درآمدزایی نداریم.

اضافه پرداخت کارکنان ستادی و محیط‌بانان با نظارت دستگاه‌های مسئول هزینه شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ۲۳۰ میلیارد تومان برای اضافه پرداخت کارکنان ستادی و محیط‌بانان بیان کرد: ۲۳۰ میلیارد تومان در بحث‌های هزینه‌ای سازمان هزینه شد و دستگاه‌های نظارتی هم بر نحوه هزینه شدن این مبالغ نظارت داشتند. محیط‌بانان و کارشناسان ما پا به پای هم برای محیط زیست زحمت می‌کشند اما این پول تنها برای محیط‌بانان نبوده و برای کلیه کارکنان ستادی است.

افتتاح بیش از ۱۰۰ پروژه در هفته محیط زیست

سلاجقه ادامه داد: بیش از ۱۰۰ پروژه در هفته محیط زیست امسال افتتاح خواهد شد که این پروژه‌ها در ۱۸ استان کشور و در حوزه‌های مختلف از جمله احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، ارتقای سیستم کنترل آلودگی هوا، اجرای سیستم مکانیزه کنترل گرد و غبار، ایستگاه سنجش آلودگی هوا، سیستم پایش برخط آلایندگی هوا در خروجی دودکش‌ها، پاسگاه محیط‌بانی، ساختمان اداری، ایستگاه پایش کیفی هوا برای سنجش ذرات معلق، استقرار چرخه گردش متان، ساختمان موزه تنوع زیستی، تبدیل بی‌سیم آنالوگ به دیجیتال، نمایشگر اطلاع‌رسانی کیفیت هوا و افتتاح کلینیک رادیولوژی حیات وحش افتتاح می‌شوند.

وی درخصوص هزینه اجرای این پروژه‌ها گفت: ارزش ریالی این پروژه‌ها افزون بر ۱۰ هزار و ۳۶ میلیارد و ۶۲ میلیون ریال است. ضمن اینکه بیش از ۱۰۱ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۵۰۰ یورو و ۱۰۳ میلیون و ۹۳ هزار و ۵۰۰ دلار نیز برای بهره برداری از این پروژه‌ها هزینه شده است.

محیط زیست در برنامه هفتم توسعه نادیده گرفته شد!

معاون رئیس جمهور درباره لایحه برنامه هفتم اظهار کرد: متأسفانه با وجود اینکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور فعال داشتیم و سه موضوع اساسی از بحث محیط زیست را در سیاست‌های ابلاغی گنجاندیم با رأی قاطبه اعضای مجمع تشخیص متأسفانه در سیاست‌های ابلاغی حتی یک کلمه از محیط زیست صحبت نشده است.

وی ادامه داد: بر این اساس رئیس جمهوری تأکید کرد که باید در لایحه برنامه هفتم عنوان محیط زیست باشد و قبل از این که تغییر و تحولی در مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور اتفاق افتد، در سرفصل کشاورزی و آب کلمه محیط زیست اضافه شد و پس تغییر مدیریت هم خط مشی و سیاست‌گذاری نیز تغییر کرد و برنامه نیز در قالب هفت فصل در این قسمت جلو آمد و بحث بندها مطرح شد که همکاران ما چهار بند را پیشنهاد کردند که تقریباً به‌طور ضمنی در متن لایحه آمده است و خوشبختانه هم ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA) و هم ارزیابی محیط زیست استراتژیک (SEA) به عنوان وظایف سازمان شناخته شده است و آیین‌نامه اجرایی آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پروژه‌ها و طرح‌های قبلی که تا الان در دستور کار کشور قرار دارد حتما باید طبق قانون، مجوز محیط زیستی را دریافت کنند و از این به بعد هم طرح‌های جدید باید حتما مجوز محیط زیستی و تأیید این سازمان را داشته باشند و اصلاً کلمه مجوز محیط زیست و تأییدیه سازمان حذف نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه دقیقاً شرایط را مشخص خواهد کرد. چون در این بحث ما یک تحلیل لایحه را به رئیس جمهوری تقدیم کردیم در رابطه با لایحه برنامه هفتم از دیدگاه محیط زیست و در حال طی کردن فرایند کارشناسی است و هنوز لایحه تکمیل و نهایی نشده است و امیدواریم که در خود متن قانون هم تأکید شود اما در آیین‌نامه‌ها فرایند همان فرایند قبلی است و هیچ تغییری در بحث مجوزها ایجاد نخواهد شد.

برچسب ها :دستگیری ، رئیس ، سازمان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.