کد خبر : 30540
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۲۰

زیرگرفتن مرگبار مرد میانسال به خاطر جای پارک

زیرگرفتن مرگبار مرد میانسال به خاطر جای پارک

طناب دار بر گردن قاتل حلقه بسته و همه‌‌چیز برای اجرای حکم آماده بود؛ اما در آخرین لحظه فرزندان مقتول اعلام کردند قاتل را بخشیده‌اند تا اجرای حکم، متوقف و طناب از گردن قاتل باز شود.

به گزارش تیتر حادثه این درگیری مرگبار در یکی از روزهای تابستان سال 99 در یکی از محله‌های بندرعباس اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که پسر جوانی قصد داشت خودرواش را در کوچه‌ای پارک کند؛ اما درست در همان لحظه مرد سالخورده‌ای که سوار بر خودرواش بود نیز سر رسید. او نیز قصد داشت خودرواش را همانجا پارک کند و هر دو نفر برای پارک کردن خودروهای‌شان در آنجا اصرار داشتند و هیچ‌کدام حاضر به گذشت نبودند؛ تا جایی که خودروهای‌شان نیز به هم برخورد کرد و این موضوع باعث درگیری لفظی بین آنها شد. در این شرایط بود که پسر جوان یکباره سوار خودرواش شد و درحالی‌که مرد سالخورده وسط کوچه ایستاده بود با خودرواش به او کوبید و گریخت. مرد سالخورده در این حادثه جانش را از دست داد و زمان زیادی طول نکشید که قاتل فراری دستگیر شد. او به درگیری مرگبار اعتراف کرد اما گفت ناخواسته و از سر عصبانیت باعث مرگ مرد سالخورده شده است. مرد جوان توضیح داد: آن روز به‌خاطر مشکلات شخصی‌ام عصبانی و ناراحت بودم. من زودتر از مقتول به جای پارک رسیدم اما او قبول نکرد و من از سر عصبانیت با ماشین به وی کوبیدم و فرار کردم.  از آنجا که پسر جوان به عمد با مرد سالخورده تصادف کرده و جانش را گرفته بود، پرونده با صدور کیفرخواست قتل عمد به دادگاه کیفری یک استان هرمزگان فرستاده شد.

پای میز محاکمه

در جلسه محاکمه پسر و دختر مقتول به‌عنوان اولیای دم خواستار قصاص قاتل پدرشان شدند. متهم نیز  در دفاع از خودش گفت:‌ قبول دارم که باعث مرگ یک انسان شده‌ام اما باور کنید که من قصد گرفتن جان او را نداشتم. آن روز عصبانی بودم و حالت عادی نداشتم. وقتی هم با این مرد بر سر جای پارک درگیری لفظی پیدا کردم کنترلم را از دست دادم و این حادثه اتفاق افتاد. من پیش از این هیچ وقت پایم به کلانتری و دادگاه باز نشده بود و هیچ سابقه کیفری نداشتم. از آن روز تا به حال که در زندان هستم به‌خاطر کاری که انجام دادم عذاب وجدان دارم و مدام خودم را سرزنش می‌کنم. حالا هم پشیمانم و از اولیای دم می‌خواهم که من را ببخشند.

با وجود دفاعیات متهم، اولیای دم برای خواسته‌شان پافشاری کردند و درنهایت قضات دادگاه بعد از شور، پسر جوان را به قصاص محکوم کردند. مدتی بعد رأی در دیوان عالی کشور تأیید و آماده اجرا شد.

در شرایطی که حکم قصاص قطعی و شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شده بود، تلاش‌ها برای جلب رضایت اولیای دم آغاز شد. مسئولان واحد اجرای احکام، شورای حل اختلاف و مسئولان زندان مرکزی بندرعباس چندین جلسه صلح و سازش با اولیای دم برگزار کردند تا شاید آنها را راضی به بخشش کنند، اما آنها گفتند به هیچ قیمتی حاضر به بخشش نیستند تا اینکه سرانجام روز اجرای حکم فرا رسید.

پای چوبه‌دار

روز اجرای حکم قرار بود 3 نفر که به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بودند مجازات شوند. یکی از آنها پسر جوان بود که بر سر جای پارک مرتکب قتل شده بود. مسئولان اجرای احکام با اولیای دم 3 پرونده برای آخرین مرتبه گفت‌وگو کردند و از آنها خواستند برای رضای خدا محکومان را ببخشند، با وجود این اولیای دم یکی از پرونده‌ها حاضر به بخشش نشدند و حکم را اجرا کردند. دومین خانواده اما به قاتل یک‌ماه مهلت دادند و در ادامه نوبت به سومین پرونده رسید. پسر جوان که درگیری بر سر جای پارک خودرو سرنوشتش را دگرگون کرده بود با قدم‌هایی لرزان پای چوبه‌دار منتقل شد و طناب دار بر گردنش حلقه بست. همه‌‌چیز برای او تمام‌شده بود و لحظه‌ای بیشتر به اجرای حکم نمانده بود که ناگهان دختر و پسر مقتول وقتی دیدند مرگ و زندگی قاتل پدرشان دست آنهاست اعلام کردند به مناسبت ایام محرم و به احترام امام حسین(ع) قاتل را بخشیده‌اند. پسر جوان باورش نمی‌شد که در آخرین لحظات بخشیده شده است. وقتی او را پایین آوردند پسر جوان به گریه افتاد و از اولیای دم به‌خاطر زندگی دوباره‌ای که به او داده بودند تشکر کرد. به این ترتیب این پرونده که آغاز تلخی داشت با پایانی خوش همراه شد.

محاکمه دوباره

قاضی الهام پوردهقان فراشاه، معاون دادستان و سرپرست اجرای احکام دادگستری هرمزگان که تلاش‌های زیادی برای ایجاد صلح و سازش در این پرونده انجام داده به همشهری گفت: جوانی که در این پرونده به قصاص محکوم شده بود، یک مجرم خطرناک و فردی سابقه‌دار نبود اما براثر عصبانیت مرتکب یک اشتباه بزرگ شده بود. به همین دلیل ما از مدتی قبل تلاش‌ها برای ایجاد صلح و سازش در این پرونده را آغاز کردیم و این رایزنی‌ها تا پای چوبه دار هم ادامه داشت تا در آخرین لحظه اولیای دم از حق مسلم خود برای مجازات قاتل گذشت کردند و او را بخشیدند.

او ادامه داد: با وجود بخشیده شدن متهم توسط اولیای دم اما مجازات او از لحاظ جنبه عمومی جرم همچنان باقی است. به همین دلیل پرونده او بار دیگر به دادگاه کیفری یک استان هرمزگان فرستاده شد تا به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.