کد خبر : 32576
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷

شکار مار آناکونداست

شکار مار آناکونداست

هرچقدر هم که آناکندا بزرگ و خطرناک باشد باز هم نمی‌تواند حریف جماعت شکارچی بشود و به خاطر همین گزارش‌های زیادی از شکار غیرقانونی آناکندا در سازمان جهانی حمایت از حیوانات ثبت شده است.

به گزارش تیتر حادثه ، انگیزه بسیاری از شکارچیان آناکندا پول خوبی است که از فروش پوست این حیوان به دست می‌آید. اما فکر می‌کنید پوست این حیوان به چه دردی می‌خورد!؟ پاسخ به‌این سوال خیلی کار سختی نیست؛ خریداران این پوست گران قیمت، صاحبان بی‌رحم صنعت مد هستند که برای ساختن چکمه، کیف، کت و بسیاری از لباس‌های شیک و مد روز حاضرند مبلغ زیادی را برای به دست آوردن پوست این خزنده عظیم‌الجثه هزینه کنند. البته‌ این هزینه در صورتی پرداخت می‌شود که به پوست حیوان هیچ آسیبی نرسیده باشد و این یعنی حیوان باید به طریقی شکار شود که کمترین آسیب به پوستش برسد! همین شرط ساده باعث شده که‌این شکار به یک کار دلهره‌آور و نفسگیر تبدیل شود و شکارچی‌ها تا مرز خطر بروند و برگردند!

شاه مارهای جهان
اگر دوست دارید با عظیم‌الجثه‌ترین مار دنیا آشنا شوید، باید یک سر به آمریکای جنوبی بزنید؛ جایی که شاه مارهای دنیا- یعنی آناکندای ۲۵۰ کیلویی- در آنجا زندگی می‌کنند. دلایلی‌که باعث شد آناکندا لقب شاه را به خود اختصاص بدهد، هیکل بزرگ و وزن این جانور بود. البته‌این وسط پیتون آسیایی هم بی‌اسم و لقب نمانده و با داشتن ده و نیم متر طول، رکورددار بلندترین مار جهان است؛ گرچه باز هم وزن آن به پای آناکندای سبز نمی‌رسد.

تاریخ کشف آناکندا به تاریخ کشف آمریکای جنوبی برمی‌گردد؛ هنگامی‌که یک آناکندای ۱۵ متری توسط مردم بومی‌مشاهده شد.

البته در صحت این اندازه شک و شبهه‌هایی هم وجود دارد؛ چراکه رکورد این آناکندای ۱۵متری در هیچ کتاب مرجع جانورشناسی ای ثبت نشده است. با این حال این جانور از همان زمان به سوژه مورد علاقه جانورشناسان تبدیل شد. این مار به طور طبیعی تا شش متر رشد می‌کند و به وزن ۲۵۰ کیلوگرم می‌رسد. در سال ۲۰۰۸ یک گروه تحقیقاتی‌علمی‌فسیل مار عظیم‌الجثه‌ای را در معدنی واقع در کلمبیا کشف کردند. فسیل‌شناسان طول این مار را ۲۱متر و وزن آن را هزار کیلو تخمین زدند! به گفته افراد این گروه، این مار آن‌قدر بزرگ بوده که به راحتی می‌توانسته یک تمساح بزرگ را ببلعد. با این حال بلندترین آناکندایی که تاکنون دیده و ثبت شده هفت و نیم متر طول داشته و وجود آناکنداهای ۲۰ یا ۳۰ متری از سوی محققان بعید به نظر می‌رسد.

جالب است بدانید که‌این مارها موجوداتی بسیار خجالتی هستند و به همین دلیل کمتر کسی آنها را از نزدیک دیده است؛ البته‌این موضوع یک دلیل دیگر هم دارد؛ سهولت در یافتن غذا! آناکنداها برای اینکه راحت‌تر غذایشان را به دست بیاورند بیشتر در آب به سر می‌برند؛ به همین خاطر در باتلاق‌ها و مرداب‌ها زندگی می‌کنند و به خوبی می‌توانند خودشان را استتار کنند.

غذای این خزنده در بیشتر موارد ماهی، پرندگان رودخانه و چهار پایان اهلی و سوسمارها هستند؛ جانورانی که نزدیک رودخانه یا در آب پرسه می‌زنند. البته آناکندا از خانواده مارهای بوآ به شمار می‌رود و این یعنی مثل آنها به دور شکار خود می‌پیچد و آن‌قدر آن را فشار می‌دهد تا حیوان بیچاره خفه شود یا از خونریزی داخلی و شکستگی استخوان بمیرد. بعد این مار بزرگ آرواره خود را باز می‌کند و شکار را به همان صورتی که هست می‌بلعد؛ یعنی درسته وکامل! درنتیجه چندان دور از ذهن نیست که یک آناکندای بالغ بتواند یک پلنگ خالدار آمریکایی را به راحتی شکار کند.

البته شاه مارهای دنیا بسیار آرام حرکت می‌کنند؛ بنابراین هنگام شکار در خشکی به راحتی به طعمه‌شان نزدیک شده و با غافلگیر کردن حیوان می‌توانند او را شکار کنند. این مار هم مثل بقیه مارها در دهانش دندان دارد اما برای جویدن طعمه‌اش از این دندان‌ها استفاده نمی‌کند؛ بلکه برای نگه‌داشتن شکار و جلو گیری از فرارش از دندان‌هایش استفاده می‌کند. با تمام این تفاسیر این جانور به ندرت به انسان حمله می‌کند و تنها در مواردی که از سوی انسان‌ها احساس خطر بکند آنها را می‌بلعد!برای شکار آناکندا به یک طعمه احتیاج است و چه چیزی بهتر از دست چپ یکی از اعضای گروه شکارچی! آنها دست یکی از اعضای گروهشان را با قسمتی از پوست یک حیوان محکم می‌بندند؛ طوری که اصلا باز نشود.

بعد این فرد شجاع و از خود گذشته وارد سوراخی می‌شود که ‌این مار در آنجا لانه کرده. این مرحله با ترس زیادی همراه است چون کسی نمی‌داند در آن سوراخ چند مار آناکندا در انتظار او هستن.

وقتی که آقای شکارچی وارد لانه مار می‌شود با آتش زدن چند تکه چوب دود به راه می‌اندازد تا مار را تحریک و عصبانی کند! وحشت در چشم‌های این مرد به خوبی دیده می‌شود.

پس از چند دقیقه‌ آناکندا احساس خطر می‌کند. حالا اگر از شانس بد، ماری که در این سوراخ است ماده‌ای باشد که روی تخم‌هایش خوابیده، شرایط بسیار خطرناک‌تر می‌شود؛ چراکه برای دفاع از تخم‌ها عکس‌العمل شدیدتری از خود نشان می‌دهد.
درست در لحظه‌ای که آناکندا قصد بلعیدن شکارچی را دارد، او با یک عکس‌العمل به‌ موقع طعمه را جلو می‌آورد. بعد هم خیلی سریع با دست دیگرش گلوی مار را می‌گیرد تا به استخوان‌های دستش فشار نیاورد.

منبع : همشهری آنلاین

برچسب ها :خزنده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.