کد خبر : 13879
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

نگرانی های 12 خانواده ماهیگیران بلوچ

نگرانی های 12 خانواده ماهیگیران بلوچ

گفت‌و‌گوبا خانواده‌های 12 ماهیگیر بلوچی که 2 سالی است در قاره سیاه اسیر هستند.

2 سال تمام آزادی را انتظار کشیده‌اند اما هنوز پایانی برای این اسارت سیاه نیست. هنوز 12 ماهیگیر بلوچ در قاره سیاه اسیر گارد ساحلی موزامبیک هستند و حالا 6 ماهی است که خانواده‌هایشان هیچ خبری از آنها ندارند. نه تماسی داشته‌اند و نه نشانه‌ای از حیات‌شان به دست‌شان رسیده است.

به گزارش تیتر حادثه ، 12 صیاد ایرانی 24 آذر ۱۳۹۸ در تور گارد ساحلی موزامبیک گرفتار شدند. برای ماهیگیری، پا به آب‌های آزاد گذاشته بودند. قمار کردند که جفت هیچ آوردند.

در نزدیکی ساحل جمهوری موزامبیک لنج این ماهیگیران آتش می‌گیرد و می‌سوزد. تنها راه نجات‌شان رسیدن به خشکی بود اما اسیر شدند اسیر گارد ساحلی موزامبیک، اما حالا از آن روز منحوس 2 سالی می‌گذرد. خانواده‌هایشان بلاتکلیف هستند و خودشان همچنان اسیر.

لاغر و نحیف شده‌اند، بدون غذا و آب‌ سالم روزهای سیاه را سپری می‌کنند. شکنجه نمی‌شوند، اما اسارت در شرایط غیربهداشتی، دوری از خانواده، ترس و نگرانی، تحمل گرسنگی و تشنگی و در زندان کم از شکنجه ندارد.

مهرماه سال گذشته بود که خانواده این صیادان نامه‌ای خطاب به آقای ظریف منتشر کردند. آنها خواستار آزادی مردان دریا بودند. در این نامه به شرایط نامناسب نگهداری این صیادان و قطع ارتباط با آنها اشاره شده بود، اما تلاش‌ها برای رهایی اسیران ماهیگیر در موزامبیک نتیجه مشخصی در بر نداشت.

آخرین تماس این مردان با خانواده‌هایشان 6 ماه پیش بود. تماس‌هایی که پنهانی با گوشی زندانبان بزرگ شهر پمپا برقرار می‌شد. زندانبانی که هرازگاهی اجازه می‌داد تا این صیادهای دور از خانه و کاشانه‌شان با خانواده‌هایشان تماس بگیرند، تماس‌های صوتی‌وتصویری، اما حالا خانواده‌های این صیادان 180 روز است که نه تماسی از اسیران‌شان دریافت کرده‌اند نه نشانی از آنها دارند.

تنها می‌دانند که ماهیگیران را به زندان مرکزی موزامبیک انتقال داده‌اند. خانواده این مردان ماهیگیر که در روستای محروم رمضان کلگ شهرستان نیکشهر زندگی می‌کنند پس از دو سال انتظار از مشکلات‌شان و دل‌نگرانی‌هایشان گفتند.

دستمان کوتاه است
«دو ماه پیش که معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان به روستای رمضان کلک آمد. برای مشکلات آب شرب بود، اما ما به‌غیر از مشکلات آبی که در منطقه داریم خواستار آزادی زندانی‌هایمان شدیم.» این را رضا بلوچزهی می‌گوید. برادرزاده عبدالغفور است. صیاد 31 ساله‌ای که همراه دیگر ماهیگیران هنوز بعد دو سال در موزامبیک در اسارت به‌سر می‌برد. «قرار شد مدارک و اسناد و تصاویر صیادان اسیر را به منشی نماینده برسانیم تا پیگیری کنند. همه مدارک را هم فرستادیم اما همچنان خبری نیست. دست ما کوتاه است. اصلا نمی‌دانیم باید به کجا پناه بیاوریم تا اسرا را آزاد کنند.»

رضا که خودش دانشجوی 26 ساله است از وضعیت زندگی عبدالغفور هم می‌گوید: «عمویم 3 بچه دارد. دخترش، سدنا، شیرخوار بود که عمویم راهی دریا شد. مهرداد الان کلاس دوم است و مهرشاد 12 سال دارد. هزینه‌های زندگی بالاست و پدرشون که نان‌آور خانه‌شان بود حالا اسیر است. صیادان در اسارت به پول و دلار نیاز دارند و خانواده‌هایشان هم در اینجا محتاج هستند. کمک‌رسی نیست. مادر بچه‌ها سوزن‌دوزی می‌کند تا بتواند خرج غذای بچه‌ها را بدهد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.